Ar pieredzi, kā ikdienas mācību procesā integrēt empātiju, elastību un mērķtiecīgas aktivitātes, dalās Tīnūžu sākumskolas skolotāja Judīte Saliņa
Kā radīt mācību vidi, kurā katrs – gan skolēns, gan skolotājs – jūtas drošs, iekļauts un motivēts augt?
Tā nav tikai teorija, bet gan mērķtiecīgs un radošs darbs ar katru klases mikroklimata niansi.
Saliedēšanās — vairāk nekā Tikai Septembra Uzdevums
Mācību vides draudzīgums sākas ar spēcīgu kopības sajūtu. Adaptācijas posms nav tikai skolas gaitu sākumā. Tas ir nepieciešams pēc katras garākas pauzes: brīvlaikiem, slimošanas vai ilgākas prombūtnes. Mērķtiecīga laika plānošana klases saliedēšanai ir atslēga.
Piemēram, esmu izstrādājusi galda spēļu dienas konceptu, kur visa klase pārvēršas par spēļu laukumu ar dažādām stacijām. Lai nodrošinātu nemainīgu, ierastu grupu veidošanos, es apzināti izvēlos spēles, kurām nepieciešams atšķirīgs spēlētāju skaits. Pēc signāla skolēni maina stacijas, tādējādi visi spēlē savstarpēji. Skolotājs tajā piedalās kā vērotājs un noteikumu gids, ļaujot skolēniem pašiem uzņemties iniciatīvu.
Brīnišķīgs saliedēšanās veids ir pārgājieni.. Es tos plānoju ar aktīvu vai mācību uzdevumu elementu. Un, protams, kopīgs ēdiens vienmēr rada prieku un atvieglo atmosfēru.
Klases saliedēšana. Foto: Judīte Saliņa
Atbalsts un iekļaušana
Iekļaujoša klase nozīmē sniegt atbalstu visiem, neizceļot nevienu negatīvi. Mūsu mērķis ir radīt universālus atbalsta mehānismus. Ja kādam skolēnam nepieciešama specifiska palīdzība, labākā pieeja nav viņa izcelšana, bet gan visas klases informēšana un izglītošana par dažādām vajadzībām. Izmantoju īsas animācijas filmas (short films), kas ietver lieliskas mācības par empātiju un cilvēku atšķirībām (piemēram, tēlainais salīdzinājums par zivs kāpšanu kokā).
Palīglīdzekļi bērna atbalstam mācību procesā. Foto: Judīte Saliņa
Atbalsta līdzekļu pieejamība visai klase
Lai skolēns netiktu negatīvi izcelts, piedāvāju atbalstu, ko var izmantot jebkurš. Manā klasē ir trīs “resursu kastes”:
Matemātikas kaste – lineāli, simta kvadrāts, skaitīšanas rīki, pulksteņa modelis – visi pamatlīdzekļi brīvai lietošanai;
Lasīšanas kaste – lasīšanas lineāli un lodziņi, kā arī klusās lasīšanas klausulītes, kas palīdz bērnam dzirdēt savu lasīto pat čukstot;
Miera kaste – smilšu pulksteņi, sensorās mantas un galda/krēslu kāju gumijas – tās palīdz pašregulēt emocijas un koncentrēties.
Stundu laikā skolēni drīkst brīvi pārvietoties un paņemt sev nepieciešamo, protams, iepriekš vienojoties par efektīvas pārvietošanās un lietošanas noteikumiem.
Lasīšanas kastes saturs
Matemātikas kastes saturs
Miera kastes saturs
Foto: Judīte Saliņa
Vecāki un skolotājs – viena komanda
Viens no lielākajiem izaicinājumiem ir darbs ar vecākiem, taču tas ir vitāli svarīgs. Mani novērojumi rāda – jo lielāka vecāku iesaiste, jo veiksmīgāka ir bērna attīstības dinamika.
Skolēnam ir nepieciešams vecāku, vienaudžu un skolotāja novērtējums, atbalsts un iesaiste. Skolotājam ir jāiegulda laiks un resursi, lai atrastu pieeju vecākiem. Kad skolotājs un vecāki atbalsta viens otra metodes un ir vienā komandā, bērnam ir vieglāk uztvert mācību procesu un sasniegt mērķus. Tas ir vecāku pienākums – būt aktīvam dalībniekam bērna zināšanu un prasmju veidošanā.
Āra pedagoģija
Mācības ārā nav īpaši jāpielāgo, tās var notikt mācību stundu ietvaros. Mums nav jāmaina tematika tāpēc, ka atrodamies ārā – mēs strādājam ar to pašu saturu, bet mainām pieeju. Ārā var mācīties ar darba burtnīcu, paliktni, bet vēl labāk – ar praktiskiem uzdevumiem.
Vienu no labākajām dienām pavadījām uz Tīnūžu saliņas, kur no rīta tikāmies, iekūrām ugunskuru un mācījāmies citādi. Šajā dienā turpinājām klasē jau iesāktos tematus:
matemātika – koku garumu mērīšana un sadarbība, lai to paveiktu;
latviešu valoda – teikumu veidošana, ievērojot teikuma pazīmes, meklējot atbildes dabā;
sociālās zinības – diskusijas par vaļaspriekiem, kas saistīti ar konkrēto vietu;
sports – dabas teritorijas kā sporta laukuma izmantošana.
Lai gan skolotāja sagatavošanās var būt ilgāka, gudri plānojot, stundas laikā atliek laiks individuālam atbalstam, kamēr citi var darboties patstāvīgi vai sadarbībā ar klasesbiedriem.
Mācību stundas kā āra nodarbības. Foto: Judīte Saliņa
Integrētās stundas un lēmumu pieņemšana
Lai mācību process būtu dabisks un saistošs, es praktizēju integrētās stundas. Temats no viena priekšmeta tiek pielāgots arī citos, radot dziļāku izpratni. Piemēram, temats “Kosmoss” pārvēršas par projektu:
Vizuālā māksla – Saules un Mēness etnogrāfiskās zīmes;
Dizains un tehnoloģijas – Saules sistēmas veidošana no sāls mīklas;
Latviešu valoda – pasakas klausīšanās un rakstīšana par kosmosu;
Matemātika – jēdzieni: virziens, attālums, laiks;
Dabaszinības un sociālās zinības – paskaidrojam kosmosa ietekmi un veidojam spēli par to.
Vienas tēmas integrēšana dažādās mācību stundās. Foto: Judīte Saliņa
Iekļaušana lēmumu pieņemšanā
Visiem jābūt iesaistītiem kopīgā mērķa sasniegšanā. Šogad tā ir Lasīšanas spēle, kurā katrs, lasot grāmatu pēc savām spējām un izvēles, piedalās kopīga pārsteiguma iegūšanā visai klasei. Tādējādi tiek novērtēts katrs ieguldījums, neatkarīgi no grāmatas apjoma vai sarežģītības.
Lasīšanas Spēle. Foto: Judīte Saliņa
Iekļaujoša klase ir mainīga un dinamiska. Nepārtraukti jājūt klases mikroklimats un jāmeklē jaunas, radošas metodes, lai nodrošinātu bērnu labsajūtu un panākumus. Šī elastība un gatavība pārmaiņām ir mūsdienu izglītības atslēga.