Pieredzes stāsts par Ogres Centrālo bibliotēku un lasītveicināšanas programmu „Lasītrosme”

Jau otro mācību gadu pēc kārtas Ogres Centrālā bibliotēka aicina novada izglītības iestādes iesaistīties lasītveicināšanas programmā „Lasītrosme”, un šogad programmā piedalās jau 74 klases no visa Ogres novada. Programmas pamatprincipi paredz klusās lasīšanas minūtes mācību dienas laikā un ikmēneša bibliotekārās nodarbības kādā no tuvākajām bibliotēkām. Pirmie jaunā mācību gada mēneša aizvadīti aktīvi un rosīgi, bērni bibliotēkās iepazinuši dzeju un Bērnu, jauniešu un vecāku žūrijas kolekciju, bet līdz gada beigām ar skolēniem tiksimies nodarbībās par Muminiem, Rūdolfu Blaumani un citām izzinošām tēmām, kas grāmatas un lasīšanu skolēniem atver no arvien jauna skatu punkta.

Par personisko pieredzi Ogres Centrālajā bibliotēkā un programmas „Lasītrosme” ieguvumiem vairāk stāsta Ogres Kalna pamatskolas 2.a klases skolotāja Baiba Cirīte.

Pēdējā laikā aizvien biežāk tiek runāts par lasīšanu un tās nozīmi bērnu attīstībā. Lasītprasme nav tikai tehniska iemaņa – tā ir atslēga domāšanai, emocijām, radošumam, iztēlei un izpratnei par pasauli.

Lasītprasmes jautājumi skar mani ne tikai kā pedagogu, bet arī kā mammu. Mēs ģimenē uzskatām, ka ir ļoti svarīgi bērnam mācīt mīlestību pret grāmatām no ļoti agra vecuma. Mums šis process sākās, kad mūsu meitiņai bija vēl tikai daži mēneši – sākām lasīt pirmos stāstus. Vēlāk, kad pārcēlāmies dzīvot uz Ogri, izrādījās, ka Ogres Centrālā bibliotēka ir vieta, kur varam justies gaidīti. Kamēr mūsu meitiņa vēl negāja pirmsskolas izglītības iestādē, pieteicāmies OCB organizētajā nodarbību ciklā „Pūčulēnu skolā”, kur meitiņai bija iespēja grāmatas iepazīt caur stāstiem, klausīšanos, vizuāliem tēliem, spēlēm, rotaļām, zīmēšanu, krāsošanu, radošu darbu izgatavošanu un arī caur izzinošām filmiņām. Laika gaitā bibliotēkas apmeklēšana kļuva kā biežs ieradums, lai izvēlētos kādu jaunu un interesantu grāmatu un pavadītu laiku bērnu rotaļām paredzētā telpā. Bibliotēkas apmeklējumu reizēs esam arī iesaistījušās dažādos konkursos un radošajās aktivitātēs. Par šo pieredzi esam ļoti pateicīgi, jo zinām, ka citās pilsētās nav tik skaista, moderna un, pats galvenais, pieejama un atvērta bibliotēka. Taču svarīgāk par telpām ir cilvēki, kas ir savā īstajā vietā. Cilvēki, kas dara darbu no sirds, ar lielu enerģiju un mīlestību, jo tieši tas bibliotēku padara par vietu, kur atgriezties.

Savukārt kā pedagogs ar savu audzināmo klasi jau otro gadu iesaistāmies Ogres Centrālās bibliotēkas projektā „Lasītrosme”. „Lasītrosmes” nodarbības ir pieejamas klasēm, kurās bērni regulāri un cītīgi lasa. Šajās nodarbībās tiek attīstīta bērna lasītprasme, lasītā teksta izpratne un izkopta literārā gaume. Ar radošajām un izzinošajām aktivitātēm bērniem ir iespēja iesaistīties grupu darbā, iejusties tēlu lomās, kopā analizēt tekstu, izprast tēlus, to attiecības un emocijas. Skolēniem ir iespēja arī darboties ar dažādiem tekstu veidiem, zīmēt, izteikt savu viedokli un sniegt atgriezenisko saiti. Manas audzināmās klases skolēni saka lielu paldies bibliotekārēm Sandrai, Solvitai un Aijai par interesantām, izcili sagatavotām, pārdomātām un izzinošām nodarbībām. 

Man ir prieks, ka skolēni zina, kur atrodas ne tikai skolas bibliotēka, bet arī dodas uz Ogres centrālo bibliotēku, izvēlas grāmatas arī tur, kā arī iesaistās sarunās par izlasītajām grāmatām un iesaka tās cits citam. Strādājot ar bērniem, īpašu uzmanību pievēršu tam, lai bērns lasa to, kas viņam patīk un interesē. Iesaku izvēlēties tādas grāmatas, kas ir atbilstošas ne tikai skolēna lasītprasmei un vecumposmam, bet arī emocionālai sagatavotībai. Manuprāt, grāmatas izvēlē lapaspušu skaits un attēlu apjoms nav tik būtisks  kā saturs un tas, ko grāmata sniedz emocionāli.

Ik pa laikam skolēni jautā: „Kāpēc man vispār vajag lasīt?”. Uz šo jautājumu nav vienas vispārīgas atbildes, taču esmu apkopojusi svarīgāko, ko mums dod lasīšana:

  • izklaidē, relaksē un mazina stresu;
  • sekmē empātijas spējas;
  • uzlabo smadzeņu darbību;
  • veicina intelektuālo un emocionālo attīstību;
  • paplašina pasaules uztveri;
  • trenē atmiņu;
  • sniedz jaunas zināšanas un idejas;
  • uzlabo uzmanību un koncentrēšanās spējas;
  • bagātina vārdu krājumu;
  • sniedz gandarījumu un prieku;
  • attīsta fantāziju;
  • uzlabo pareizrakstību;
  • veicina iztēli un radošo domāšanu;
  • uzlabo un nostiprina pašdisciplīnu;
  • uzlabo analītiskās spējas;
  • veido prasmi saskatīt un nošķirt svarīgāko un nesvarīgo. 

Lai ikvienam, neatkarīgi no vecuma un aizņemtības, izdodas atrast grāmatu, kas iedvesmo, pilnveido un liek kļūt labākam! Lai viesiem mierpilns, veiksmīgs un veselīgs gada noslēgums!

Titulattēlā: Ogres Kalna pamatskolas 2.a klase Ogres Centrālajā bibliotēkā. Autors: Baiba Cirīte

Rakstu sagatavoja:

Aija Bremšmite, Ogres Centrālās bibliotēkas galvenā bibliotekāre

Ogres Kalna pamatskolas 2.a klases skolotāja Baiba Cirīte

Iepriekšējais Pielāgotā literatūra – iespēja ielūkoties grāmatu pasaulē ikvienam

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved