Ogres Kalna pamatskolas konkurss “Datorzinātnieks” sākumskolas skolēnu digitālo prasmju nostiprināšanai

Ogres Kalna pamatskolas 1.–3. klašu skolēni mācību priekšmetu datorika apgūst integrēti. Tas nozīmē, ka skolēni apgūst prasmes darbā ar vienkāršām digitālo tehnoloģiju funkcijām, kuras var integrēt citu mācību priekšmetu apguvē. Piemēram, tekstapstrādes prasmes tiek izmantotas latviešu valodas stundās, attēlu apstrādes prasmes – dabaszinībās, informācijas meklēšanas un saziņas prasmes – sociālajās zinībās. Turklāt darbā ar datoru skolēni apzinās riskus, kas var ietekmēt gan drošību, gan veselību, – par to tiek runāts klases stundās.

Lai diagnosticētu skolēnu prasmes, izvērtētu atbilstību datorikas sasniedzamajiem rezultātiem, rosinātu interesi par datorikas uzdevumu risināšanu, pilnveidotu prasmi uzņemties līdzatbildību par paveikto un veicinātu pieredzes apmaiņu starp skolēniem un 1.–3. klašu pedagogiem, maija izskaņā tika rīkots skolas konkurss “Datorzinātnieks”. Konkursā piedalījās 344 1.–3. klašu skolēni, katrā klašu grupā bija paredzēti četri uzdevumi, kuru izpildei tika atvēlētas 20 minūtes.

Konkursa ietvaros katra klase nāca atsevišķi savā norādītajā laikā, skolēni veica tādus uzdevumus kā pašvadīta ielogošanās skolas datorā un e-klases sistēmā, Google meklētājprogrammas izmantošana uzdevuma atrisināšanai, algoritmu risināšana.  

Ar šiem uzdevumiem tika demonstrēti katrai klasei  kompleksie sasniedzamie rezultāti.

1.klasei

  • Ieslēdz datoru un atver nepieciešamo lietotni, lai varētu vizualizēt savu ieceri.
  • Ievadot tekstu, novieto rokas pareizi virs tastatūras, pieraksta izdomātu vēstījumu ar dažādām rakstzīmēm un veic labojumus ievadītajā tekstā, ja tas ir nepieciešams.
  • Patstāvīgi atver skolotāja norādītu tīmekļa lapu.
  • Piesakās skolvadības sistēmā, izmantojot savu lietotājvārdu un paroli, un aplūko savu dienasgrāmatu.
  • Plāno, pieraksta un izpilda algoritmu konkrēta uzdevuma veikšanai.

2.klasei

  • Veido tekstu, to formatē un papildina ar pielāgotiem attēliem atbilstoši teksta lietošanas mērķim.
  • Patstāvīgi meklē informāciju pēc dota atslēgvārda, izvēlas un atskaņo rezultātu video vai audio formātā.
  • Lasa, izpilda un pārbauda rakstiski vai grafiski pierakstītu algoritmu, lai veiktu mācību uzdevumu.

3.klasei

  • Patstāvīgi izvēlētajā tematā veido jaunu teksta dokumentu, kurā formatē tekstu un labo pareizrakstības kļūdas, kā arī pielāgo to atbilstoši teksta lietošanas mērķim.
  • Komunikācijā ar skolotāju patstāvīgi izveido un nosūta e-pasta vēstuli skolvadības sistēmā.
  • Digitālajā saziņā ievēro pieklājības normas un ētikas pamatprincipus.
  • Lasa, izpilda un pārbauda grafiski pierakstītu ciklisku un zarotu algoritmu, lai veiktu darba uzdevumu. 

Uzdevumu sagatavošanu nodrošināja 1.–3. klašu audzinātāji un datorikas skolotāji, savukārt uzdevumu vērtēšanā tika iesaistīti gan skolotāji, gan vecāko klašu skolēni. Konkursa noslēgumā visi dalībnieki tika apbalvoti ar pateicībām, bet klases – ar diplomiem, atbilstoši konkursa rezultātiem.

Mani secinājumi pēc konkursa noslēguma

  1. Skolēnu spēja izmantot digitālās tehnoloģijas dažādu uzdevumu veikšanā apliecina, ka integrēta pieeja datorikas apguvei ir efektīva.
  2. Klases audzinātāju un datorikas skolotāju veiksmīga sadarbība uzdevumu sagatavošanas procesā deva iespēju  izveidot kvalitatīvus un vecumposmam atbilstošus uzdevumus.
  3. Varētu apsvērt iespēju nākotnē piedāvāt dažādus uzdevumu grūtības līmeņus, lai labāk pielāgotos skolēnu individuālajām spējām.
  4. Konkursā iesaistīto skolēnu atbildības sajūta un līdzatbildības veicināšana par paveikto darbu bija nozīmīgs ieguvums. Vecāko klašu skolēnu iesaistīšana vērtēšanā veicināja savstarpēju sadarbību un pieredzes apmaiņu.
  5. Apbalvošanas sistēma motivēja skolēnus piedalīties un radīja pozitīvu pieredzi.
  6. Ir vērts apsvērt iespēju iesaistīt vecākus informatīvajās sesijās, lai stiprinātu arī ģimenes iesaisti datorikas integrētajā apguvē un bērnu digitālās drošības jautājumos.

Dana Faivelsone-Bidiņa, Ogres Kalna pamatskolas datorikas skolotāja

Diploma un pateicības raksta paraugi.

Iepriekšējais Interaktīvs rīks Wordwall darbā arī ar skolēniem ar mācīšanās grūtībām

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved