Netradicionālas spēles ikviena iesaistei sporta stundās

Ar savu pieredzes stāstu “Kā motivēt skolēnus sporta stundām ar daudzveidīgām iespējām un katrai personībai atrast iedvesmu fiziskajā aktivitātē” dalījās Ogres Valsts ģimnāzijas sporta un veselības skolotāji Aija Sirsniņa un Andris Vasioleks.

Ogres Valsts ģimnāzijas sporta un veselības skolotāji Aija Sirsniņa un Andris Vasioleks ir īsti sava darba entuziasti. Veidot pozitīvu attieksmi pret sportu un fiziskām aktivitātēm, veicinot skolēnu aktīvāku līdzdalību, ir abu skolotāju darba moto. Pedagogu bagātā darba pieredze ir pamats tam, ka skolēniem viņu vadītajās stundās ir interesanti un motivējoši darboties. Tiek iekļautas gan dažādas sporta spēles, gan arī netradicionālas spēles un aktivitātes, lai katram skolēnam būtu iespēja atrast sev interesējošu sportošanas veidu.

Tas, kādu gaisotni pedagogs rada savās stundās, var vienlaikus veicināt vai arī graut skolēnu vēlmi darboties. Skolotājiem Aijai un Andrim ir svarīgi, lai sporta stundās vienmēr valdītu atbalstoša un pozitīva atmosfēra, kas, viņuprāt, ir viens no svarīgākajiem priekšnosacījumiem, lai skolēns justos droši un būtu motivēts izmēģināt jaunas lietas, nebaidoties kļūdīties.

Savā pieredzes stāstā skolotāja Aija Sirsniņa sniedza kolēģiem ieskatu, kā iekštelpās skolēni var apgūt orientēšanās pamatus, vienlaikus veicinot gan fizisko spēju, gan arī atmiņas trenēšanu un stratēģisko domāšanu.

Katram skolēnam tiek iedota kartīte, uz kuras jauktā secibā ir sarindoti skaitļi no 1 līdz 16. Pa visu laukumu tiek izvietoti konusi, zem kuriem ir paslēpts kāds no šiem skaitļiem, kā arī  laukumā  atrodas konusi, zem kuriem nav nekā.

Skolēnu uzdevums – pārvietojoties pa zāli, atrast skaitļus, kas “paslēpušies” zem konusiem, ievērojot kartītē norādīto skaitļu secību. Veiksmīgas skaitļa atrašanas gadījumā kartītē, pretim skaitlim, tiek izdarīts “ieplēsums”. Veicot uzdevumu, ļoti būtiski ir iegaumēt, kur novietoti skaitļi, kas atrasti, bet neatbilst secībai uz kartītes. Tādejādi tiek trenēta arī spēja nestandarta apstākļos (sacensību situācijā) iegaumēt un atcerēties informāciju, kas nepieciešama vēlāk.

Šo spēli var spēlēt, variējot ar noteikumiem.
1. variants – skolēni veic uzdevumu un noskaidro, kuram tas izdevās visātrāk.
2. variants – no visiem skolēniem tiek izvēlēti 2 ķērāji. Pārējie skolēni pēc iepriekš minētajiem noteikumiem meklē paslēptos skaitļus, bet abi ķērāji cenšas kādu no viņiem noķert. Ja tas izdodas, tad ķērāja īpašumā pāriet noķertā skolēna kartīte kopā ar visu viņa veikumu – atrastajiem skaitļiem. Noķertie atkal mēģina ķert kādu citu, un tā spēle turpinās, līdz kāds no skolēniem ir atradis visus skaitļus noteiktajā secībā. Šeit ļoti būtiski ir izvēlēties stratēģiju – ķert skolēnu, kuram ir vairāk atrasto skaitļu.

Skolotājas Aijas Sirsniņas skolēni  ļoti iecienījuši ir arī raundnetu (Roundnet). Tā ir jautra un dinamiska aktivitāte, kas veicina sadarbību, koordināciju un fizisko aktivitāti.

1.attēls

1.attēls

Šo sporta spēli parasti spēlē divās komandās, kur katrā ir divi spēlētāji. Spēles mērķis ir trāpīt bumbu uz raundnetu – apaļu, tīkla formā izstieptu platformu, kas ir novietota uz zemes (1. attēls). Spēles noteikumi ir vienkārši. Komandas maiņās atsit bumbu pret raundnetu. Pretinieki cenšas to atgriezt, neļaujot bumbai nokrist uz zemes. Spēle turpinās, līdz kāda komanda nespēj atgriezt bumbu. Spēle ir līdzīga volejbolam, taču bumba tiek spēlēta pa gaisu, un komandas cenšas to atsist tā, lai pretinieki to nespētu atgriezt.

Izmēģinot šo aktivitāti, novada sporta un veselības pedagogi atzina, ka tā tiešām ir jautra spēle, kur valda daudz pozitīvu emociju un ir nepieciešama gan veiklība un koordinācija, gan arī prasmes sadarboties ar komandas biedriem.

Ogres Valsts ģimnāzijas sporta un veselības skolotājs Andris Vasioleks kolēģus iepazīstināja ar Kin-Ball. Tā ir komandu sporta spēle, kas izstrādāta Kanādā un tiek spēlēta ar lielu, vieglu bumbu (2. attēls). 

2. attēls. Kin-Ball bumba.

2. attēls. Kin-Ball bumba.

Tā ir piemērota visiem vecumposmiem un dažāda līmeņa fiziskai sagatavotībai.

Šajā spēlē piedalās trīs komandas, katrā 3 – 4 spēlētāji. Komandas laukumā atrodas vienlaikus. Katrai komandai tiek piešķirta noteikta krāsa. Spēle sākas, kad servējošā komanda pēc savas izvēles izsauc vienas pretējās komandas krāsu un veic servi, kas notiek šādi: bumbu tur virs galvas trīs dalībnieki un viens izpilda servi – bumbas izsišanu uz augšu.

Izsauktajai komandai ir jānoķer bumba, pirms tā pieskaras grīdai, un pēc tam tā jāservē citai komandai. Ja komanda ļauj bumbai nokrist uz grīdas, abas pārējās komandas iegūst pa vienam punktam. Spēlētāji var izmantot visu ķermeni, lai noturētu bumbu virs grīdas.

Bumbas izmērs un vieglums, kā arī noteikumi ļauj ikvienam piedalīties spēlē – visiem jāpieskaras bumbai un katra komanda gūst punktus.

Tiek sasniegti ne tikai sportiskie mērķi – veiklība, koordinācija, reakcijas ātrums –, bet arī attīstītās tādas caurviju prasmes kā sadarbība un stratēģiskā domāšana.

Ir svarīgi, ka skolēni spēj kopā darboties un rast prieku no fiziskām aktivitātēm, jo pozitīvas emocijas ir spēcīgs motivējošs instruments, lai veicinātu pievēršanos aktīvam dzīvesveidam. Šo mērķi Ogres Valsts ģimnāzijas sporta un veselības skolotāji Aija Sirsniņa un Andris Vasioleks spēj realizēt – par to ir pārliecināti visi, kas piedalījās viņu vadītajā konferences darbnīcā.

Pieredzes stāstus pierakstīja Lienīte Strautmane, veselības un fiziskās aktivitātes mācību jomas metodiķe

Iepriekšējais Kustību māksla sporta stundās