Šeit ir detalizēta pamācība, kā skolotāji var izmantot Gemini un skolēnu datu tabulu, lai efektīvi un ātri sniegtu individualizētu, konstruktīvu atgriezenisko saiti (Ģenerēta ar Gemini).
📚 Pamācība: Individualizēta atgriezeniskā saite ar Gemini
Šis process palīdzēs jums pārvērst “sausos” vērtēšanas datus (piemēram, punktus vai kļūdu sarakstus) par atbalstošiem un personalizētiem komentāriem katram skolēnam, ievērojami ietaupot jūsu laiku.
1. solis: Datu sagatavošana
Pirms sākat darbu ar Gemini, jums ir nepieciešama skaidra un strukturēta datu tabula. Jo labāk būs sagatavoti dati, jo precīzāku atgriezenisko saiti Gemini spēs ģenerēt.
Jūs varat izmantot Google Sheets, Excel vai vienkārši izveidot tabulu teksta formātā.
Tabulai vajadzētu ietvert:
- skolēna identifikators – vārds, iniciāļi vai “Skolēns A” (skatīt privātuma piezīmi);
- vērtēšanas kritēriji – sadaliet darbu daļās (piem., gramatika, saturs, struktūra);
- rezultāts – punkti, procenti vai aprakstošs vērtējums (piem., “vides”, “teicami”);
- specifiski novērojumi – šī ir vissvarīgākā daļa! Pierakstiet konkrētas kļūdas, veiksmīgus piemērus vai novērojumus (piem., “biežas komatu kļūdas”, “lielisks ievads”, “nepietiekams vārdu krājums”).
🔒 Svarīga piezīme par datu privātumu
Nekad neievadiet Gemini sensitīvus skolēnu personas datus (piemēram, pilnus vārdus kopā ar uzvārdiem, personas kodus, klases nosaukumu vai skolas nosaukumu). Izmantojiet anonimizētus identifikatorus:
- labi: “Skolēns A”, “Jānis B.”, “S1”
- slikti: “Jānis Bērziņš, 8.b klase, Rīgas 1. vidusskola”
2. solis: “Uzvednes” (Prompt) izveide
“Uzvedne” ir jūsu instrukcija Gemini. Tai jābūt skaidrai, konkrētai un jāsatur visi nepieciešamie elementi.
Efektīvas uzvednes struktūra:
- loma – paziņojiet Gemini, kādā lomā tam jāiejūtas.
- Piemērs: “Tu esi 8. klases latviešu valodas skolotājs.”;
- konteksts – aprakstiet uzdevumu, ko skolēni veica.
- Piemērs: “Es tikko izlaboju skolēnu domrakstus par tēmu ‘Manas vasaras brīvdienas’. Vērtēšanas kritēriji bija: gramatika, struktūra un vārdu krājums (katrs 1-5 punkti).”;
- dati – iekopējiet savu sagatavoto tabulu.
- Piemērs: “Šeit ir mani vērtējumi un piezīmes tabulas formātā.”;
- uzdevums – skaidri definējiet, ko vēlaties saņemt.
- Piemērs: “Tavs uzdevums ir uzrakstīt īsu (2-3 teikumi), individualizētu atgriezenisko saiti katram skolēnam.”;
- specifikācija (svarīgākais!) – norādiet, kā atsauksmei jābūt veidotai:
- tonis: “Tonim jābūt atbalstošam, konstruktīvam un iedrošinošam.”;
- saturs: “Katrai atsauksmei jāsākas ar vienu pozitīvu aspektu (ko skolēns izdarīja labi), un pēc tam jānorāda viens vissvarīgākais uzlabojums, balstoties uz manām piezīmēm.”;
- formāts: “Lūdzu, izvadi atbildi saraksta veidā, norādot skolēna vārdu un tam sekojošu atgriezenisko saiti.”.
3. solis: Piemērs (Dati un Uzvedne)
Pieņemsim, ka jūsu datu tabula izskatās šādi:
Skolēns | Gramatika (1–5) | Struktūra (1–5) | Vārdu krājums (1–5) | Skolotāja piezīmes |
Anna | 5 | 3 | 4 | Perfekta gramatika, bet vājš ievads. Domas lēkā. |
Jānis | 3 | 5 | 3 | Lieliska struktūra un domu plūdums, bet daudz komatu kļūdu. |
Pēteris | 4 | 4 | 2 | Darbs ir kārtīgs, bet lieto ļoti vienkāršus vārdus, trūkst sinonīmu. |
💡 Piemēra uzvedne (ko kopēt Gemini):
Sveiki! Iejūties 8. klases latviešu valodas skolotāja lomā. Es tikko izlaboju skolēnu domrakstus par tēmu “Manas vasaras brīvdienas”.
Šeit ir mani vērtējumi un piezīmes tabulas formātā:
Skolēns | Gramatika (1–5) | Struktūra (1–5) | Vārdu krājums (1–5) | Skolotāja piezīmes |
Anna | 5 | 3 | 4 | Perfekta gramatika, bet vājš ievads. Domas lēkā. |
Jānis | 3 | 5 | 3 | Lieliska struktūra un domu plūdums, bet daudz komatu kļūdu. |
Pēteris | 4 | 4 | 2 | Darbs ir kārtīgs, bet lieto ļoti vienkāršus vārdus, trūkst sinonīmu. |
Tavs uzdevums ir sagatavot īsu (2-3 teikumi) un individualizētu atgriezenisko saiti katram skolēnam.
Nosacījumi:
- tonim jābūt atbalstošam un konstruktīvam;
- katrā atsauksmē vispirms paslavē vienu lietu, kas izdevās labi (balstoties uz augstajiem punktiem vai piezīmēm);
- pēc tam norādi vienu vissvarīgāko lietu, pie kuras jāpiestrādā (balstoties uz zemajiem punktiem vai piezīmēm);
- uzrunā skolēnu tieši (piemēram, “Anna, tavs darbs…”).
Lūdzu, izvadi rezultātu kā sarakstu.
4. solis: Pārskatīšana un uzlabošana
Gemini ģenerēs atbildes, kas balstītas uz jūsu datiem.
Vienmēr izlasiet ģenerēto tekstu! Pārliecinieties, ka tas atbilst jūsu vērtējumam un stilam. Dažreiz var būt nepieciešamas nelielas korekcijas.
Ja rezultāts nav ideāls, jūs varat to uzlabot, dodot papildu norādījumus:
- “Paldies. Vai vari pārrakstīt atsauksmi Jānim, padarot to nedaudz īsāku?”;
- “Lūdzu, pievieno katra skolēna atsauksmei vienu konkrētu padomu, kā viņš varētu uzlabot ieteikto lietu.”;
- “Pārveido atsauksmi Pēterim, vairāk koncentrējoties uz pozitīvo.”
Šī pieeja ļauj jums sniegt dziļi personalizētu atgriezenisko saiti daudz īsākā laikā, veltot savu enerģiju mācību procesa plānošanai, nevis rutīnas rakstīšanai.
👩🏫 Santas pieredzes piemērs: Atgriezeniskā saite pēc Google Forms testa
- Datu ieguve: skolēni pildīja testu Google Forms platformā. Lai piekļūtu testam, skolēniem bija jāidentificē sevi ar savu e-pasta adresi.
- Datu anonimizēšana: pēc testa pabeigšanas skolotāja vispirms sašķiroja rezultātus. Lai nodrošinātu datu privātumu, bet vienlaikus ļautu skolēniem atpazīt savu darbu, viņa rīkojās šādi:
- oriģinālo rezultātu tabulu (ar skolēnu e-pastiem) viņa paturēja tikai savām vajadzībām;
- viņa izveidoja jaunu Google Sheets tabulu, kurā iekopēja visus testa datus, bet skolēnu e-pastus aizstāja ar anonīmiem kodiem (piemēram, “Skolēns 1”, “Skolēns 2”, “Skolēns 3” utt.), kurus katrs skolēns zināja.
- Pirmā uzvedne (prompt) Gemini: skolotāja izveidoja uzvedni Gemini, lūdzot tam ģenerēt individualizētu atgriezenisko saiti katram skolēnam, balstoties uz datiem. Uzvednē viņa iekļāva saiti uz sagatavoto, anonimizēto Google Sheets tabulu.
- Iterācija un uzlabošana: saņemto rezultātu skolotāja rūpīgi pārskatīja. Lai atgriezenisko saiti padarītu vēl noderīgāku, viņa lūdza Gemini to precizēt. Piemēram, viņa palūdza, lai Gemini, pamatojoties uz konkrētā skolēna sniegumu, sniegtu trīs konkrētus piemērus ar skaidrojumiem par tēmām, kas skolēnam vēl papildus jāapgūst.
- Publicēšana: kad ģenerētās atgriezeniskās saites stils un saturs skolotāju apmierināja, viņa visu informāciju apkopoja vienā Google dokumentā. Šo dokumentu viņa publicēja Google Classroom, nodrošinot skolēniem piekļuvi, lai viņi varētu atrast savu (ar kodu apzīmēto) atgriezenisko saiti un ar to tālāk strādāt.
Rakstu sagatavoja ONIP Matemātikas jomas metodiķe sākumskolā Santa Prancāne