Filozofijas bērniem (P4C) un vides izglītības jautājumu integrācija STEAM mācību priekšmetos

No 2023. gada oktobra vairāki Ogres Centra pamatskolas pedagogi līdzdarbojās Erasmus+ projektā “Sustainable Environmental Education by Integrating P4C Education into STEAM Courses” (“Filozofijas bērniem (P4C) un vides izglītības jautājumu integrācija STEAM mācību priekšmetos”).

Iesaistīties projektā rosināja tematika, jo ilgtspējīgas vides problēma viennozīmīgi ir mūsdienu aktualitāte, savukārt P4C kā mācību metode ir plaši zināma un pielietota 60 pasaules valstīs, kamēr Latvijā vēl maz pazīstama.

 P4C Filozofija bērniem nav filozofijas novirziens, tā ir inovatīva izglītības pieeja, kas tika veidota kā mācīšanas veids par filozofiskiem jēdzieniem un jautājumiem dažādās jomās. Lai gan P4C domāta arī pieaugušajiem, tā veidotāji Lipmans un Šarpa uzsver, ka sastapšanās ar filozofiju ir jāveic jau agrā vecumā, lai cilvēki attīstītu kritiskās domāšanas prasmes un pieņemtu debašu kultūru. P4C pieeja ir veiksmīgi izmantojama visās izglītības sistēmās no bērnudārziem līdz universitātēm. P4C sesijās, mazās dažāda vecuma bērnu grupās, pieaugušais (koordinators) rosina attīstīt filozofiskās domāšanas prasmes. Svarīgi, ka nav runa par bērnu filozofijas vai filozofijas vēstures mācīšanu vienkāršotā veidā. Aicinot bērnus filozofēt, mērķis ir iepazīstināt viņus ar stingru, kritisku, radošu un uz sadarbību vērstu domāšanu. P4C balstās uz principu dot bērniem iespēju uzdot un atklāti diskutēt par viņiem būtiskiem un svarīgiem jautājumiem. 

Raksta nobeigumā ir ievietota saite, kur var iepazīties ar sīkāku aprakstu par P4C, kā pareizi organizēt un vadīt nodarbības, kā šo pieeju un ilgtspējīgas vides izglītību ir iespējams iekļaut STEAM mācību priekšmetos.

Projekta teorētisko bāzi izstrādāja pētnieku un praktiķu komanda no Lejas Silēzijas universitātes Vroclavā, Polijā, un Uludaǧ universitātes Bursā, Turcijā. Projekta saturu aprobēja Ogres Centra pamatskola kopā ar Turcijas, Polijas un Nīderlandes skolām. 

Projekta satura aprobācijas laikā tika pētīti iesaistīto Eiropas valstu  pamatizglītības standarti un paraugprogrammas, izstrādāti mācību nodarbību plāni, 14 nedēļu garumā novadītas 14 ārpusstundu nodarbības 1014 gadus veciem skolēniem. Nodarbību laikā tika aktualizēti ilgtspējīgas vides jautājumi, pielietota P4C metode un veidoti radoši mākslas darbi. Notika regulāras tiešsaistes sanāksmes un klātienes tikšanās katrā no valstīm.

Projektā iesaistītajiem Ogres Centra pamatskolas pedagogiem šis bija izaicinājums, jo tā izstrādes laikā bija jāapgūst apjomīga teorētiskā bāze, jāpielieto un nereti jāpapildina svešvalodu zināšanas, lai realizētu kursa platformas satura izstrādi latviešu valodā, jānodrošina atbilstošu metodisko materiālu izstrāde, tādēļ jo lielāks gandarījums par paveikto.

Projekta laikā ir izveidots apmācības kurss pedagogiem par vides ilgtspējību un P4C kā mācību pieeju. Tajā ikviens interesents var iepazīties ar  teorētisko bāzi, uzskates materiāliem, mācību nodarbību plāniem un metodiskajiem materiāliem. Atsevišķi ir apkopoti projektā iesaistīto pedagogu veidotie P4C nodarbību stāsti teksta un digitālā formātā. Jāatzīst, ka latviešu valodā stāsti ir pielietojami tikai teksta formātā, jo Nīderlandes partneru pielietotā animācijas veidošanas  platforma latviešu valodu vēl atpazīst ļoti vāji. 

Projekta platforma ir pieejama latviešu valodā,  visās projekta partneru valodās un angļu valodā. Ar pilnu kursu var iepazīties stāstu un apmācības kursa platforma 

Kursa veiksmīgas apguves noslēgumā ir iespējams saņemt sertifikātu par tā apguvi.

Platformā ir nepieciešams reģistrēties. Visērtāk to ir izdarīt, lietojot e-pastu, reģistrācija ir bez maksas.

Atsevišķi tika izstrādāta arī platforma, kurā katra dalībvalsts ievietoja labās prakses piemērus par kādu no STEAM mācību kursiem. Latvija bija atbildīga par mākslu. Labās prakses piemēri pieejami labās prakses piemēri

Priecāsimies, ja izstrādātie materiāli būs noderīgi.

Rakstu sagatavoja Līga Bužere,  Ogres Centra pamatskolas direktora vietniece, Erasmus+ projekta koordinatore

Projekta tikšanās Latvijā

“Ploginga” aktivitāte, kuras laikā skolēni vienlaicīgi veic izglītojošu uzdevumu un rūpējas par sakārtotu apkārtni.

Māksla no otrreiz pārstrādājamiem materiāliem.

Līnijas dabā.

Iepriekšējais Teksts kā zilonis klasē? 7 produktīvas teksta lasīšanas stratēģijas

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved