Digitālie resursi dabaszinību mācību jomā

Jaunais mācību gads strauji tuvojas, un tas ir īstais brīdis atsvaidzināt prātu un pārskatīt resursus, kas var atvieglot darbu klasē. Dabaszinību apguvē tehnoloģiju izmantošana kļūst arvien nozīmīgāka – tās palīdz parādīt procesus un parādības, ko ikdienā nav iespējams aptaustīt vai novērot. Digitālie rīki dod skolēniem iespēju vizualizēt, eksperimentēt un izprast sarežģītus jēdzienus interaktīvā un aizraujošā veidā.

Tehnoloģiju nozīme dabaszinībās:

  • tās ļauj demonstrēt procesus, kas notiek pārāk ātri vai pārāk lēni (piemēram, sēklas dīgšanu, reljefa veidošanos);

  • dod iespēju skolēniem droši eksperimentēt, izmantojot simulatorus (piemēram, elektriskās ķēdes, spēku piemēri);

  • palīdz padarīt mācību saturu interaktīvu, izmantojot spēles, 3D modeļus, vizuālos materiālus;

  • nodrošina iespēju personalizēt mācīšanos – skolēns var atkārtot video vai simulāciju savā tempā;

  • palīdz skolēniem attīstīt digitālās prasmes, kas ir būtiska 21. gadsimta kompetence.

Daži noderīgi resursi un idejas.

4. klase

  • 4.1. Apputeksnētāji un augu vairošanās.

    • Resurss par apputeksnētājiem: ej.uz/o9ai – video un darba lapas par procesu no zieda līdz auglim.

    • Video par sēklas dīgšanu: ej.uz/bnhj.
    • Video no zieda līdz auglim : https://ej.uz/m72n 
    • Video no zieda līdz sēklai: https://ej.uz/k4yp
      soma.lv materiāli – zieda uzbūve, apputeksnēšana, pārbaudes darbu paraugi ar atbildēm un kritērijiem.
    • Video, vardes attīstība no olas: https://ej.uz/i1tu 
    • Video, tauriņa attīstība no olas: https://ej.uz/ujem 
    • Praktiska ideja: saglabāt 1. septembra ziedus (gladiolas, lilijas), lai izmantotu kā mācību materiālus. Šeit informācija, kā var pētīt zieda uzbūvi praktiski, arī klasē. https://ej.uz/1u7c  
    • Praktiska ideja: šajā tematā būtu ļoti ieteicams veikt pratisko darbību, pavairojot augus dažādos veidos un veicot ilgtermiņa pētījumu, novērojot augus un veidojot pētījuma pierakstus! Piemērs, kā var sākt veidot dienasgrāmatu: https://ej.uz/z33w 

     Šajā simulatorā var lieliski ieraudzīt berzes ietekmi un spēku līdzsvaru.
    Resursi arī ķīmijas un fizikas jomās dabaszinību stundās.

  • Praktiskā ideja: lai parādītu spēku, var sadarboties ar sporta skolotājiem virves vilkšana un spēku līdzsvars tiek parādīts praksē. 

    Saberzējot plaukstas, rodas berze un siltums, berzējot dzēšgumiju vai krītiņu, notiek nodilšana ar šiem praktiskajiem piemēriem var skaidrot berzes ietekmi. Bet kā ir ziemā, vai tad arī berze ir slikta? Viss atkarīgs, vai tā ir slīdēšana no kalniņa vai braucošas automašīnas slīdēšana braucot uz skolu! 

5. klase

    • 5.1.
  • Interesants veids, kā skolēniem pašiem veidot fotosintēzes aprakstu, iespēja sadarboties ar datorikas skolotājiem: https://ej.uz/cjgv 

Atkārtojums barošanās veidiem augēdājs, gaļēdājs visēdājs.

  • Interesants Latvijas purva ekosistēms stāsts: https://ej.uz/9zof
  • Sarežģītāks, bet labs skaidrojums par meža nozīmi, līdz pat resursu ieguvei: https://ej.uz/pjmk 
  • Praktiskā ideja: apkopot visas tematā apgūtās zināšanas un tās iekļaut plakāta izveidē par apgūtajām ekosistēmām (te var arī dalīt dažādos grūtības līmeņos, atļaut veidot par Latvijā esošajām ekosistēmām, vai padziļināti izpētīt pasaulē esošās citas ekosistēmas). 

 

  • 5.2. Materiālu tēma.
  • Soma.lv video par sintētiskajiem materiāliem, dabas izcelsmes materiāliem un to īpašībām. Šeit jau diskusijā var diagnosticēt, kādas ir iepriekšējās zināšanas.
  • Praktiskā ideja: īpašības var atkārtot un pārbaudīt eksperimentējot, piemēram, cietību – skrāpējot dažādus materiālus, līdz izdodas atrast pēdējo, kuru vairs nevar ieskrāpēt. Ideāli noder nagliņa un otrreizēji izmantojami materiāli alumīnija bundžiņa, kartona gabali, akmeņi, koka gabaliņi utt.
  • Praktiskā ideja: blīvuma apguvei veidot “blīvuma stabu” , apraksts šeit: https://ej.uz/mpcw 
  • Praktiskā ideja: materiālu noteikšanai, grupēšanai pēc īpašībām un izcelsmes, skolēniem joprojām dot aptaustīt, minēt un grupētm piemēram, vati, vilnu, “dīvainus” audumus āķīgumam, dažādus kokus, vai atgriezumus no būvmateriāliem, visu, kas ir pieejams. Tādējādi viņi mācās praktiski grupēt pēc materiālu izcelsmes un nostiprina zināšanas par īpašībām. 
  • Praktiskā ideja: noslēdzot tematu (ja iespējams, sadarbībā ar dizaina skolotājiem), veidot pašiem savu kompozītmateriālu, lieliskas vadlīnijas ir pieejamas jau gatavas: uzdevums https://ej.uz/euts; vērtēšanas kritēriji https://ej.uz/oorq; mācīšanās stratēģija https://ej.uz/da64 

 

  • 5.3. Elektriskās ķēdes.
  • Elektrisko ķēžu simulators: ej.uz/yavq.
    Skolēni var trenēties virtuāli pirms strādā ar īstiem materiāliem un baterijām.

6. klase

  • 6.1. Kontinenti, okeāni, Zemes uzbūve.
    • Dienas un nakts digitālā karte: https://ej.uz/tnt3 
    • Digitālā spēle par kontinentiem un okeāniem (iekļauts arī Dienvidu okeāns): ej.uz/bva6.
    • Digitālā karte joslu laiks: https://ej.uz/sehb

    • Zemes un citu planētu uzbūves simulators: ej.uz/u4j3. Noderīgs arī 4. klasē, mācoties Saules sistēmu.
    • Kosmosa izmēru salīdzinājums: https://ej.uz/o518 
    • Plātņu kustības: https://ej.uz/rezy 
    • Kalnu veidošanās simulācija: https://ej.uz/zo4g 
    • Interesanta digitāla karte, kur redzams tieši šobrīd notiekošā sesmiskā aktivitāte: https://ej.uz/yzaw 
    • Digitālais ģeogrāfiskais atlants: https://ej.uz/1x1s 
    • Praktiskā ideja: jāatceras, ka ļoti daudziem skolēniem ir aizmirsies, kā jāstrādā ar karti, tādēļ, pirms uzsākt darbu ar atlantu, ir kaut caur spēli jāpārbauda viņu prasmes atrast kartes, paskaidrot apzīmējumus, atrast savu dzīvesvietu, tuvāko augstāko punktu, un saprast, kas tās vispār par krāsām kartēs?! Tas viss ir jāatkārto, pirms dot praktiskus uzdevumus. 
  • 6.4. Cilvēka uzbūve.
    • Cilvēka ķermeņa uzbūves simulators: ej.uz/q5sz.
      Iespēja apskatīt orgānus un orgānu sistēmas atsevišķi, detalizēti izpētīt un “virtualizēt” mācību procesu.

Nobeigumā: tehnoloģijas dabaszinību stundas ir lielisks tilts starp teoriju un realitāti – tās ļauj skolēniem redzēt, kā darbojas pasaule, pat ja to nav iespējams parādīt klasē, līdz ar to mācību saturs kļūst interesantāks, vieglāk uztverams un rada skolēnos patiesu interesi par dabaszinātnēm.

Uz tikšanos skolas gaiteņos un dabaszinību semināros, kur varēsim dalīties pieredzē, metodēs un jaunākajos resursos, lai uzlabotu mācību procesu un skolēnu rezultātus!

 ONIP Dabaszinību jomas metodiķe Zane Leitāne

Iepriekšējais Bērnus iesaistoši digitālie resursi valodas un matemātikas prasmju apguvei pirmsskolā un sākumskolā

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved