Kāpēc nepieciešamas pārmaiņas?
2024./2025. mācību gada laikā notika VISC seminārs pirmsskolas un sākumskolas koordinatoriem, kurā tika apzinātas sākumskolas vajadzības. 2025. gada februārī VIAA veiktajā aptaujā 67 % pedagogu norādīja, ka neapmierina esošie sasniedzamie rezultāti liecībās. Turpinājumā VIAA metodiķi pievērsās liecībās esošo sasniedzamo rezultātu liecībām izpētei.
Izpētes rezultātā metodiķi secināja:
- ne visi sasniedzamie rezultāti liecībām ir veiksmīgi formulēti;
- sasniedzamo rezultātu liecībām ir par daudz;
- daļa sasniedzamo rezultātu ietver tikai zināšanas, mācību temata sasniedzamais rezultāts ir kompleksāks nekā dots liecībai vai otrādi;
- atsevišķos tematos ir grūtības atrast temata sasniedzamo rezultātu saistību ar liecību sasniedzamajiem rezultātiem.
Kā tika veiktas izmaiņas?
Lai pilnveidotu sasniedzamo rezultātu komplektus, Valsts izglītības attīstības aģentūra (turpmāk – VIAA) metodiķi tikās ar nozares ekspertiem un uzklausīja viņu viedokļus. Metodiķi uzlaboja sasniedzamo rezultātu komplektus, tad piedāvāja to izvērtēt skolās, apkopoja daudzos, dažreiz pat pretrunīgos viedokļus, turpināja darbu pie uzlabojumiem, atkārtoti tikās ar nozares ekspertiem un 21. augustā tiešsaistes seminārā sākumskolas skolotājus iepazīstināja ar paveikto.
Paldies par iesaistīšanos šajā darbā Ogres Centra pamatskolas direktora vietniecei Ievai Radziņai-Sproģei!
Kādas ir izmaiņas?
Rezultātā ir pilnveidoti sasniedzamo rezultātu komplekti liecībām un tiem pakārtotie sasniedzamie rezultāti visos mācību priekšmetos. Tie kā metodiskais materiāls tiks izsūtīti skolām un publicēti skolo.lv skolotāju digitālajā istabā. Ar metodisko materiālu var iepazīties šeit: “Sasniedzamie rezultāti liecībā un tiem pakārtotie sasniedzamie rezultāti”. Ar skaidrojumu, kā sasniedzamo rezultātu komplekti veidoti un izmantojami, var iepazīties, noskatoties 21. augusta tīmekļsemināra video ierakstu: https://youtu.be/SwJuvFa3pfw.
Skolvadības sistēmās (e-klase, Mykoob) 2025./2026. mācību gadā būs pieejami tikai sasniedzamie rezultāti liecībām. Pakārtoto sasniedzamo rezultātu komplekts skolotājiem tiks piedāvāts aprobēšanai.
Atšķirīgi veidoti sasniedzamo rezultātu komplekti dažādos mācību priekšmetos. Ir mācību priekšmeti, piemēram, latviešu valoda, angļu valoda, kuriem sasniedzamie rezultāti liecībām nav saistīti ar programmas tematiem, bet valoddarbības veidiem. Valodas struktūras jautājumi, tekstu daudzveidība un citi jautājumi tiks atspoguļoti pakārtotajos sasniedzamajos rezultātos.
Matemātikā sasniedzamie rezultāti sakārtoti lielās grupās – skaitļi, matemātikas valoda, mērīšana, dati un sakarības, figūras.
Mūzikā sasniedzamie rezultāti veidoti atbilstoši zināšanu un prasmju grupām – dziedātprasme un pavadījuma veidošana, dziesmu dziedāšana un melodiju spēlēšana pēc notīm, ritmizēšana, mūzikas klausīšanās prasme, sadarbības un pašvadītas mācīšanās prasme kolektīvā muzicēšanā.
Sportā un veselībā sasniedzamie rezultāti veidoti atbilstoši moduļiem. Dabaszinībās, sociālajās zinībās, dizainā un tehnoloģijās tie atbilst katram tematam.
Ir mācību priekšmeti, piemēram, matemātika, kur pakārtotajiem sasniedzamajiem rezultātiem norādīts atbilstošs temata numurs programmas paraugā.
Pilnveidojot sasniedzamo rezultātu komplektus, metodiķi ievērojuši, lai sasniedzamie rezultāti liecībā atspoguļotu, kā konkrētā prasme tiek attīstīta no 1. līdz 3. klasei..
Pilnveidoto sasniedzamo rezultātu komplektu aprobēšana
2025./2026. mācību gadā izmantosim jauno sasniedzamo rezultātu komplektus liecībām un vienlaikus aprobēsim piedāvātos pakārtotos sasniedzamos rezultātus. VIAA labprāt uzklausīs ieteikumus sasniedzamo rezultātu uzlabošanai, tāpēc lūgums skolotājiem fiksēt, kādi uzlabojumi nepieciešami, un nosūtīt ieteikumus valsts metodiķei. Pēc gada plānots pakārtoto sasniedzamo rezultātu komplektus piedāvāt arī skolvadības sistēmās.
Lai šīs pārmaiņas ir solis pretī pārdomātākai un skolēnu izaugsmi precīzāk atspoguļojošai vērtēšanai!
ONIP sākumskolas jomas metodiķe Linda Krastiņa