Mākslīgais intelekts – skolotāja palīgs

Šī raksta mērķis ir parādīt, cik MI var būt liels palīgs skolotāja darbā, plānojot mācību procesu un gatavojoties stundām, kā arī iedrošināt skolotājus nebaidīties izmantot MI rīkus, lai atvieglotu savu ikdienu.

Mūsdienās skolotājs ir daudz vairāk nekā tikai zināšanu pasniedzējs – viņš ir arī psihologs, plānotājs, radošs ideju ģenerators un reizēm arī grafiskais dizaineris. Ne velti daudzi pedagogi mēdz teikt: “Mans darbs nesākas un nebeidzas ar zvanu.”

Lai ikdiena kļūtu mazliet vieglāka, palīgā nāk mākslīgā intelekta rīki. Turklāt tos var izmantot ne tikai mācību stundās, bet arī sadzīvē – sākot ar ēdienreižu plānošanu līdz sporta zāles treniņu programmas sastādīšanai. Zemāk apskatīsim dažus no plaši pieejamā rīku klāsta ar piemēriem, kur katrs no tiem labāk varētu palīdzēt un noderēt.

ChatGPT – ideju ģenerators ikvienai situācijai

Skolā   

Tev nepieciešams izdomāt, kā 7. klases skolēniem saprotamāk izskaidrot fotosintēzi? Izveidot stundu plānu 2×40 min blokstundai ar visām tām piederošajām stundu daļām? Izveidot SLA par konkrētu sasniedzamo rezultātu vai prasmi? Izveidot pārbaudes darbu, atgriezenisko saiti, motivācijas vēstuli, vēstuli vecākiem, utt.?  ChatGPT to visu var paveikt dažās sekundēs.

Ikdienā 

Vēlies saplānot sev vai savai ģimenei ēdienreizes un pārtikas produktu sarakstu visai nedēļai? Vēlies iet uz trenežieru zāli, bet nezini, ko tur iesākt? Vēlies gūt skaidrību un atbildi uz kādu visai eksistenciālu jautājumu? Izplānot ceļojuma maršrutu? Vai vienkārši dzirdēt viedokli no malas par kādu tēmu? Arī šajos jautājumos ChatGPT spēs rast risinājumus vien dažu sekunžu laikā.

Turklāt ar ChatGPT vari sazināties latviešu valodā, tas saglabā sarunu vēsturi un bezmaksas versijā sarunas var būt bezgalīgas, bet, lai ģenerētu attēlus, dokumentus utt., bezmaksas versijā ir dienas limits.

Gamma.app – prezentācija dažu sekunžu laikā

Skolā un ikdienā

Ja agrāk skolotājam prezentācijas gatavošana nozīmēja stundām ilgu sēdēšanu pie datora, tad tagad pietiek ar dažiem teikumiem, un Gamma.app izveido vizuāli pievilcīgu prezentāciju ar visu nepieciešamo informāciju. 

Ātri pārvērš jebkuru tekstu vai konspektu par krāsainu prezentāciju. Apvieno vairākus MI rīkus ar viena rīka palīdzību uzģenerē nepieciešamo informāciju, ar otra rīka palīdzību no uzģenerētās informācijas izveido prezentāciju vai mājaslapu. Var noderēt, gatavojoties vecāku sapulcei vai sapucē ar kolēģiem.

Ar Gamma arī ir iespējams sadarboties latviešu valodā, bezmaksas prezentāciju ģenerēšana ir limitētā daudzumā.

MagicSchool.ai  – īpaši piemērots skolotājiem

Šis rīks ir kā digitāla “kabatas grāmata”, kas saprot skolotāja vajadzības. Magic School piedāvā vairāk nekā simts dažādu funkciju. 

Skolā 

Sagatavo diferencētus uzdevumus dažādiem skolēnu līmeņiem, palīdz izveidot komentārus un atsauksmes skolēniem, izveidot stundu plānus, SLA, ģenerēt tekstus, video, attēlus, prezentācijas, izglītojošas spēles, uzdevumus, testus, darba lapas, matemātisku formulu izveide, utt. 

Ikdienā

Palīdz saplānot ģimenes iknedēļas grafiku, piedāvā radošas brīvdienu aktivitātes bērniem, uzrakstīt vēstuli draugam, atrast dienas atziņas, jokus, 

MagicSchool ir angļu valogā, bet ir iespēja strādāt ar tulkotu lapas versiju un arī iegūtās atbildes uzreiz iztulkot.

BriskTeaching – paplašinājums Google Chrome

Vai tev ir kādreiz nācies izveidot garu metodisko materiālu tomēr saproti, ka skolēni to nelasīs? Brisk var šo problēmu atrisināt. Tas darbojas kā Google Chrome paplašinājums un ļauj garu tekstu pārveidot vienkāršākā un saprotamākā valodā.

Skolā un ikdienā

Garu teorijas aprakstu var pārvērst īsā konspektīvā versijā skolēniem. Palīdz izskaidrot sarežģītus dokumentus saprotamā valodā vai uzrakstīt laipnu e-pastu dažās sekundēs.

Brisk strādā jebkurā tīmekļa vietnē, kurā to ieslēdz, un informācjia tajā tiek ielasīta no konkrētās atvērtās lapas. Piemēram, ir atvērts raksts par kādu dabas parādību, atverot Brisk paplašinājumu, tiek piedāvāts izveidot prezentāciju, konspektu, testu, atgriezenisko saitu, utt. 

Tomēr gan šos, gan arī visus pārējos pieejamos AI rīkus visefektīvāk izmantot būs, ja mācēsi pareizi pasniegt MI to, ko vēlies, un to sauc par uzvedni jeb promptu.


Kas ir uzvedne jeb prompts?

Prompts ir kā ievadteksts vai uzdevums, kas tiek nodots mākslīgā intelekta programmai, piemēram, ChatGPT, Gemini u.c., lai iegūtu atbildi. Tie var būt daži vārdi, teikumi un pat garas detalizētas teksta rindkopas.

Prompts var būt tik īss un vienkāršs kā “Izveido sociālo mediju publikāciju”. Un tik detalizēts kā “Izveido Instagram ierakstu, kurš izceļ uzņēmuma un tā piedāvāto pakalpojumu priekšrocības attiecībā pret konkurētspējīgiem uzņēmumiem. Izveido darbības skoļus potenciālajiem klientiem, kuri jāveic, lai vairāk uzzinātu par mūsu uzņēmumu un būtu lietas kursā par aktuālajiem jaunumiem.”

Daži promptu piemēri skolotāja ikdienai

Lai MI strādātu tavā labā, svarīgi uzdot konkrētus jautājumus. Te daži piemēri:

  • “Izveido 40 minūšu stundas plānu par fotosintēzi 7. klasei ar praktisku aktivitāti.”
  • “Sagatavo 10 jautājumus par Latvijas vēsturi ar atbilžu variantiem.”
  • “Uzraksti motivējošu atsauksmi skolēnam, kurš matemātikas testā ieguvis 65%.”
    “Pārveido šo 12. klases bioloģijas tekstu tā, lai to saprastu 5. klases skolēni.”
  • “Izveido nedēļas vakariņu plānu ģimenei ar trīsgadīgu bērnu, izmantojot vistas gaļu, rīsus un dārzeņus.”
  • No šī teksta par klimata pārmaiņām izveido prezentāciju ar 8 slaidiem.”

Labākā prakse AI izmantošanā

Pārbaudi objektivitāti un precizitāti: MI nav perfekts. Tas var radīt neobjektīvu vai neprecīzu informāciju. Vienmēr pārskati materiālu pirms dalies ar to tālāk.

Izmanto 80/20 proporciju: ļauj MI apstrādāt sākotnējos 80% kā melnrakstu, pēc tam pievieno savu teksta daļu kā pārējos 20%.

Uzticies savām zināšanās: Izmanto MI kā sākumpunktu vai pieturpunktu, nevis kā galīgo risinājumu. Vienmēr ievēro valstiskā līmenī un skolā izvirzītās vadlīnijas, noteikumus.

Aizsargā izglītojamo privātumu: Nekad neiekļauj izglītojamo vārdus vai personisko informāciju savās uzvednēs. 

Iedrošinājums kolēģiem

Dārgie kolēģi! Mākslīgais intelekts nav mūsu bieds. Tas neaizstās skolotāju, bet tas var būt kā liels palīgs, kas ļauj ietaupīt laiku, būt radošākam un saglabāt vairāk enerģijas tam, kas patiešām ir svarīgs – veltot laiku sev un savai veselībai, kā arī pavadot laiku ar saviem tuvākajiem.

 

Monta Turciņa, Ikšķiles vidusskolas projektu darba skolotāja, skolas IT mentors,  tehnoloģiju mācību jomas vadītāja un skolas mācību norises metodiķe

Iepriekšējais Kādas ir dažu novada skolu pieredzes ar izmaiņām vērtēšanas sistēmā? Intervijas ar direktoru vietniekiem un skolēniem

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved