Vides tēmu integrēšana angļu valodas stundās Ogresgala pamatskolā

Ogresgala pamatskola, būdama Ekoskola, nemitīgi meklē iespējas, kā integrēt vides tēmas mācību procesā, lai veicinātu skolēnu izpratni par vides aizsardzības nozīmīgumu un atbildību mūsu planētas nākotnei. Lielisks piemērs tam ir angļu valodas skolotājas Sandras Jekovičas pedagoģiskā darbība. Viņa angļu valodas stundās veiksmīgi apvieno vides izglītības principus ar svešvalodas apguvi.

1.attēls. Bērnu projekts par skolas ēdnīcu “Pārtikas ceļš pie mums”.

1.attēls. Bērnu projekts par skolas ēdnīcu “Pārtikas ceļš pie mums”.

Vides tēmu integrēšana mācību procesā

Sandrai Jekovičai ir veiksmīgi izdevies integrēt vides tēmas savās stundās, tā padarot angļu valodas apguvi par aizraujošu un jēgpilnu mācību pieredzi. Skolotāja uzskata, ka mūsdienu skolēniem ir  jāapgūst ne tikai  valodas prasmes, bet arī  jāveicina izpratne par aktuālajām vides problēmām, kas skar mūsu globālo pasauli. Stundās tiek pārrunātas tādas tēmas kā klimata pārmaiņas, atkritumu pārstrāde, bioloģiskā daudzveidība un enerģijas resursu taupīšana, pārtikas ražošana utt. Skolēni apgūst jaunus terminus un izteicienus angļu valodā, vienlaikus iepazīstoties ar  vides problēmām un to iespējamiem risinājumiem. Skolotāja šim nolūkam aktīvi izmanto arī  vides objektus pie skolas: pasaku stāstīšanas krēslu, zaļo grāmatu un kukaiņu viesnīcu u.c.

Vides izglītības nozīme

Skolotāja  ir pārliecināta, ka vides tēmu iekļaušana mācību procesā sniedz skolēniem vairākas vērtīgas prasmes un iemaņas. Skolēni mācās patstāvīgi meklēt un izprast jaunāko informāciju par vides jautājumiem, tādējādi attīstot pētniecības prasmes. Analizēdami dažādus vides tematus, skolēni izsaka viedokli, argumentē, balstoties uz faktiem un pētījumiem, – tas palīdz viņiem attīstīt kritisko domāšanu. Skolēni iemācās rūpēties par vidi un saprot, cik nozīmīgas ir katra cilvēka ikdienas darbības planētas veselībai. Apgūstot vides problēmas un to risinājumus, skolēni kļūst spējīgi pieņemt pamatotus un atbildīgus lēmumus, izvēloties, piemēram, ilgtspējīgus produktus vai praktizējot atkritumu šķirošanu.

Skolotāja ir pierādījusi, ka šo principu integrēšana svešvalodas mācību stundās ir iespējama un pat ļoti efektīva.

Angļu valodas stundas kā instruments pārmaiņām

Sandra Jekoviča uzskata, ka izglītībai ir milzīgs spēks mainīt cilvēku domāšanu un paradumus. Viņas stundās skolēni ne tikai apgūst gramatiku un vārdu krājumu, bet arī mācās būt informēti, kritiski domājoši un sociāli atbildīgi pilsoņi. 

Skolotājas radošā pieeja un ieguldījums vides izglītībā angļu valodas stundās ir iedvesmojošs piemērs tam, kā mūsdienu skolotāji var veidot jaunās paaudzes nākotni. 

Skolotājas Sandras Jekovičas pieredzes stāstu pierakstīja Maija Vilnīte, ONIP svešvalodu metodiķe

Iepriekšējais Jaunieši līdzdarbojas Lēdmanes pamatskolā!