Lai vērtēšana atbalstītu mācīšanos

Šogad novadā īpašu uzmanību pievērsīsim skolēnu snieguma vērtēšanas jautājumiem. Tas ir svarīgi gan tādēļ, ka ar šī gada 1. septembri stājas spēkā izmaiņas vērtēšanas kārtībā, gan tādēļ, ka vērtēšanas praksēm ir nozīmīga ietekme uz mācīšanos un sniegumu.

Vērtēšana, pirmkārt, ir mācīšanās un mācīšanas procesa daļa. Skolēniem tiek radīta iespēja gūt pozitīvu mācību pieredzi tad, ja viņiem ir skaidri sasniedzamie rezultāti, snieguma vērtēšanas kritēriji, viņi var vingrināt jaunās prasmes, saņemt atgriezenisko saiti un izmantot to mācīšanās procesā, lai uzlabotu savu sniegumu, savukārt skolotājs, vērtējot skolēnu sniegumu, kamēr viņi vēl mācās, var noteikt, ko viņi jau zina un kāds atbalsts katram vēl nepieciešams.

Aicinu šogad īpaši aizdomāties, vai mūsu izglītības iestādē, manā praksē vērtēšanas primārais mērķis patiešām ir palīdzēt bērniem un jauniešiem iemācīties labāk. Vai un tieši kuras no mūsu darbībām saistībā ar skolēnu snieguma vērtēšanu palīdz īstenot šādu mērķi. Un ko varbūt tāpēc varam pārstāt darīt. Aicinu  piedomāt, jautāt kolēģiem, lūkot pēc piemēriem:

  • kā katrā stundā vēl precīzāk ieraudzīt, vai un ko skolēni sapratuši;
  • kā izmantot vērtēšanā iegūtos datus, lai plānotu tālākos soļus;
  • ko varu pārstāt darīt vai darīt citādi, lai visvairāk laika veltītu tādas atgriezeniskās saites sniegšanai, ko skolēni var un grib izmantot;
  • kā, vērtējot un veidojot vērtēšanas rīkus, vairāk sākt no “ko skolēns jau var un prot” un  mazāk no “kļūdu saskaitīšanas” perspektīvas.

Savukārt vērtējums (atzīme, punkti, procenti, līmeņi) ir veids, kā mēs komunicējam, ko un cik lielā mērā bērns un jaunietis zina, prot un spēj paveikt šobrīd. Būtība nav tajā, kādus simbolus mēs izvēlamies vērtējuma izteikšanai, bet gan tajā, vai atzīmes atspoguļo patiesi vērtīgas zināšanas un prasmes, vai iesaistītās puses saprot, ko šie simboli un to vērtības nozīmē un vai šiem vērtējumiem var uzticēties, vai tie tiešām skaidri un konsekventi parāda, ko skolēns ir apguvis. Aicinu šogad īpaši piedomāt, aicināt talkā kolēģus, lūkot pēc piemēriem:

  • kā novērtēt to, ko patiešām svarīgi iemācīties; 
  • kā iegūt tādus mērījumus, novērojumus par skolēnu mācīšanos un sniegumu, kas ir noderīgi, lai viņus labāk atbalstītu turpmāk; 
  • kad, kādi un kāpēc vērtējumi nepieciešami pašiem skolēniem; 
  • kā vislabāk palīdzēt vecākiem saprast, kā iet viņu bērniem.

Paturot prātā šos jautājumus, agri vai vēlu radīsies arī praktiskās atbildes par to, cik formatīvi vai summatīvi vērtējumi nepieciešami katrā mācību priekšmetā un vai uz šo jautājumu nepieciešama kāda centralizēta, matemātiska atbilde, kādas krāsas ailē pierakstīt kurus vērtējumus un kam tie ir vajadzīgi, vai kurus apguves procentus pārvērst par kādu no snieguma līmeņiem un kādēļ tas kādam ir svarīgi.

Par visiem šiem un citiem jums svarīgiem jautājumiem saistībā ar vērtēšanu sarunāsimies visa mācību gada garumā, skaidrojot, aicinot jūs dalīties ar pieredzes stāstiem, rīkojot darbseminārus un mācības jomu ietvaros. 

Ļoti gaidīsim arī jūsu vērtēšanas pieredzes stāstus novada skolotāju oktobra pieredzes konferencēs 23. un 24. oktobrī. Lūdzu, padalieties! Tāpat rosinām uzdot mums savus jautājumus par vērtēšanu, lai kopīgi meklētu uz tiem atbildes!

 Zane OliņaPhD, ONIP Profesionālā atbalsta nodaļas vadītāja

Noderīgi resursi par mācību sasniegumu vērtēšanu

VISC vadlīnijas skolēna/audzēkņa mācību snieguma vērtēšanai: https://mape.gov.lv/catalog/materials/5A32EC00-781E-4A36-88C4-471CFC2BFC27/view?preview=135DCAEE-56F7-4FA7-B307-A3582287BC4E 

Tomasa Geskes (Thomas Guskey), ASV profesora, vieslekcija latviešu valodā “Kā panākt, lai atzīmes būtu taisnīgas, līdzvērtīgas un korektas?” https://www.youtube.com/watch?v=KWq2SFjLVjk&list=PLLls_n2ybYpqtbjslmfCKgxy6f3g8FoIX

Kāpēc ar atzīmi vairs nepietiek? Formatīvā un summatīvā vērtēšana: https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/blogs/kapec-ar-atzimi-vairs-nepietiek-formativa-un-summativa-vertesana 

Formatīvā vērtēšana kas tas ir? https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/blogs/formativa-vertesana-kas-tas-ir

Septiņas efektīvas atgriezeniskās saites pazīmes: https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/blogs/septinas-efektivas-atgriezeniskas-saites-pazimes

Skolēns un atzīmes sākumskolā. Kā pilnveidota vērtēšana 1.–3.klasē (kā turpināt skaidrot pilnveidotā mācību satura vērtēšanas izmaiņas vecākiem)? https://www.skola2030.lv/lv/jaunumi/blogs/skolens-un-atzimes-sakumskola-ka-pilnveidota-vertesana-13-klase

Iepriekšējais Pozitīva mācīšanās pieredze pirmsskolā