Visas skolas pieeja SEM prasmju veicināšanā Lielvārdes pamatskolā

Par Lielvārdes pamatskolas pieredzi stāsta sociālā pedagoģe, ONIP Izaugsmes atbalsta jomas vadītāja Inguna Kaniņa.

Lielvārdes pamatskolā šogad pastiprinātu uzmanību pievērsām SEM veicināšanai, izmēģinot visas skolas pieeju. Balstījāmies uz pētnieku atziņām par to, ka sekmīga skolēnu sociāli emocionālā izaugsme ir saistīta ar visu skolotāju, skolēnu un vecāku izpratni par to, ka sociāli emocionālā mācīšanās ir tikpat būtiska kā skolēnu akadēmiskie sasniegumi (VISC, 2020; 2021).

Par ierosmi kalpoja ideja organizēt SEM mācīšanās grupu un VISC rokasgrāmatas “Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā” piedāvātie rīki, kurus pakāpeniski izmēģinājām sociāli emocionālo prasmju attīstīšanai un pozitīvas vides veidošanai skolā visa mācību procesa laikā. Sapratām, ka, lai gan jau iepriekš bijām veikuši regulāru skolēnu labbūtības izpēti skolā, analizējuši iegūtos datus un reaģējuši atbilstoši bērnu sniegtajām atbildēm,  šīs darbības bija svarīgi papildināt ar mērķtiecīgu sociāli emocionālo prasmju attīstīšanu bērniem. 

Mums bija svarīgi  saprast, kā skolēni jūtas mūsu skolā, palīdzēt bērniem attīstīt SEM prasmes un vairot to skolotāju un klašu audzinātāju loku, kuriem ir interese un vēlme veicināt bērnu sociāli emocionālās prasmes.

Lai labāk saprastu, kas vēl pilnveidojams, skolas administrācija un atbalsta speciālisti izlēmām strādāt šādos četros virzienos: 

1) turpināt regulāri veikt skolēnu labbūtības aptaujas, analizēt atbildes un reaģēt uz tām; 

2) mācīt skolēniem SEM prasmes mērķtiecīgi organizētās nodarbībās. Nodarbību aprakstu skatīt šeit: SEM nodarbības skolēniem. Lielvārdes pamatskolas pieredze

3) izveidot skolotāju mācīšanās grupu, lai padziļināti analizētu SEM jautājumus; 

4) veikt SEM vides novērtējumu skolas līmenī, aptaujājot skolotājus un izzinot skolēnu viedokli. 

Skolēnu labbūtības aptauja

Aptauju par skolēnu labbūtību, mācīšanās pieredzi un saskarsmi ar klasesbiedriem katru gadu veicam 2 reizes mācību gadā oktobrī un aprīļa beigās. Sākumskolas posmā līdz 3. klasei aptauja ir neliela, atbilstoša bērnu vecumposmam un prasmēm uzrakstīt atbildes. Jautājumi ir par to, vai patīk nākt uz skolu, vai patīk mācīties un vai ir draugi skolā. Aptauja 4.9.  klašu grupā tiek veikta elektroniski. Tad viegli sekot līdzi labizjūtas izmaiņām un salīdzināt klases dinamiku vairāku gadu garumā. Aptauju izstrādājām skolas atbalsta komandā sociālais pedagogs kopā ar psihologu. Atbalsta speciālisti arī vada aptaujāšanas procesu, lai novērstu iespējamu skolotāju ietekmi uz bērnu atbildēm. Aptauja ir anonīma, identificēta tiek tikai klase. Atbalsta komandā saziņā ar skolas administrāciju analizējam iegūtos datus, izpētām padziļināti situācijas klasēs, kurās “izgaismojušās” grūtības, un saplānojam nodarbības klasēm, kurās konstatētas attiecību problēmas vai saskarsmes grūtības. To darām jau 4 gadus un katru reizi, analizējot atkārtotu skolēnu labbūtības aptauju, aprīlī secinām, ka klasēs, kurās notikušas saskarsmes prasmju veidošanas nodarbības, skolēnu labbūtībai ir pozitīva dinamika, vardarbība mazinājusies un uzlabojušās savstarpējās attiecības. Paralēli grupu nodarbībām pēc nepieciešamības notiek arī individuāls darbs ar skolēniem, kuriem nepieciešams papildu atbalsts uzvedības vai saskarsmes grūtību pārvarēšanai.

Mērķtiecīgi organizētas SEM nodarbības

Līdz šim atbalsta speciālistu komandā bijām izstrādājuši nodarbības gan klases mikroklimata uzlabošanai, gan konfliktu risināšanai nevardarbīgām metodēm, gan sadarbības veicināšanai, taču sapratām, ka lielāka ietekme uz skolēnu labbūtību būs secīgām mērķtiecīgām SEM prasmju attīstīšanas nodarbībām. Tām par pamatu izvēlējāmies VISC rokasgrāmatas “Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā” materiāla rīkus, ko pielāgojām savām vajadzībām.

Nodarbības notiek tikai sadarbībā ar klases audzinātāju, jo tas nereti ir pirmais cilvēks skolā, kurš pamana bērna grūtības, organizē un sniedz atbalstu bērnam un ar kuru bērnam veidojas uz uzticēšanos balstītas attiecības.

Nodarbības tiek organizētas dažādi – gan klases stundu ietvaros, gan ārpus mācību procesa (pirms-, pēc-, starpbrīžos). Svarīgi, lai nodarbībās var piedalīties klases audzinātājs. Nodarbību secību un saturu Lielvārdes pamatskolā saplāno atbalsta speciālisti psihologs un sociālais pedagogs. Atbalsta speciālisti arī sagatvo nodarbībā izmantojamos materiālus, darba lapas. Nodarbības vadām dažādi gan kopā ar klases audzinātāju, gan klases audzinātāja darbojas patstāvīgi, izmantojot atbalsta speciālistu sagatavotos materiālus. Tādos gadījumos pirms nodarbības ar klases audzinātāju pārrunājam nodarbībā sasniedzamos rezultātus un klases audzinātājas patstāvīgi strādā pie SEM prasmju veicināšanas bērniem. Nodarbību aprakstu skatīt šeit: SEM nodarbības skolēniem. Lielvārdes pamatskolas pieredze 

SEM mācīšanās grupa

Lai skolotājiem būtu iespēja vairāk un dziļāk izprast savas iespējas veicināt un attīstīt sociāli emocionālās prasmes bērniem, pirmajā semestrī skolā izveidojām SEM mācīšanās grupu. Sākotnēji tikāmies ik pēc 2 nedēļām, jo daudz izzinājām teoriju par SEM, analizējām pētījumus un iespējamos rīkus, ko izmēģināt ar skolēniem. Vienlaikus ar dažādu materiālu analīzi izvēlējāmies metodes, ko izmēģināt SEM prasmju attīstīšanai bērniem. Pēc šī posma turpmāk tikāmies (un joprojām tiekamies) 1 reizi mēnesī. SEM mācīšanās grupā pārrunājam, kā veicies ar uzdevumu izpildi, dalāmies ar jaunatklājumiem un secinājumiem. Neveiksmju gadījumā, ja nav izdevies veikt plānoto uzdevumu vai ar uzdevuma veikšanu nav sasniegts plānotais rezultāts, meklējam cēloņus un pārrunājam citas stratēģijas.  Šobrīd SEM mācīšanās grupā iesaistījušies 3 klašu audzinātājas, psihologs un sociālais pedagogs.

Skolas vides izvērtējums

Domājot par SEM veicināšanu skolā, sapratām, ka nepieciešama visu pedagogu, administrācijas un skolas darbinieku aktivizēšana, tādēļ, lai aktualizētu SEM tēmu un SEM notiktu visā mācību procesā, nolēmām izvērtēt skolas vides piemērotību sociāli emocionālo prasmju attīstīšanai, ar skolas vidi saprotot visu mācību procesu kopumā.  Lai to veiktu, pamatojoties uz VISC rokasgrāmatā “Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā” aprakstītajiem SEM veicinošas vides kritērijiem,  izstrādājām savu skolas vides izvērtējuma veidlapu. Veidlapā iekļauti kritēriji gan par skolas fizisko, gan emocionālo vidi, kā arī par SEM prasmju attīstīšanu vecinošiem apstākļiem  mācību procesa organizēšanā (skat. att. 1).

1.attēls. Skolas vides izvērtējuma veidlapa. Avots: adaptēts no “Rokasgrāmata. Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā”, 2020. Pieejams: https://docs.google.com/document/d/1X7SJQU_iVIImOp254X-IYBqUdS9_-8Ar/edit

Šo veidlapu skolotāju kopsapulces laikā lūdzām aizpildīt visiem skolotājiem. Vispirms katrs skolas skolotājs individuāli aizpildīja vides izvērtējuma veidlapu, tad rezultātus pārsprieda nelielās grupās un noslēgumā prezentēja savas grupas viedokli, izsakot to pamatojošus argumentus. Tā kā parādījās atšķirīgi viedokļi, par strīdīgākajiem jautājumiem, kas saistīti ar skolas vides atbilstību SEM veicināšanai, izlēmām noskaidrot skolēnu viedokli. Mēs to darījām, izmantojot aptaujas anketu, kurā iekļauti aktuālākie strīdīgie jautājumi.
Apkopojot visu iesaistīto viedokļus, ieraudzījām to, kas skolā SEM kontekstā funkcionē labi, kā arī to, ko nepieciešams uzlabot. Iegūtos rezultātus pārrunājām nākamajā kopīgajā skolotāju sapulcē.
Turpmākās aktivitātes un darbības virzieni SEM veicināšanai būs saistīti ar pedagogu aktivizēšanu dalīties pieredzē par skolēnu un skolotāju labbūtības jautājumiem, profesionālā pilnveide par SEM jautājumiem, kā arī skolēnu lielāka iesaiste ar mācību procesu saistīto lēmumu pieņemšanā, pamatnoteikumu veidošanā un ieviešanā.
Svarīgi, ka skolotājiem bija iespēja izvērtēt savu darbu no SEM perspektīvas un pamēģināt saskatīt SEM veicināšanas iespējas savā ikdienas darbā.

Izmantotie avoti

VISC, 2020. Rokasgrāmata Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā. Pieejams: https://registri.visc.gov.lv/vispizglitiba/saturs/dokumenti/metmat/rokasgramata_met_pan_sem.pdf

VISC, 2021. Sociāli emocionālā mācīšanās. Nodarbību plāni 1.–12. klasei Metodiskais līdzeklis. Pieejams: https://mape.gov.lv/api/files/EC38043B-D692-4825-8895-2EFE08909084/download

Iepriekšējais SEM nodarbības skolēniem. Lielvārdes pamatskolas pieredze

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved