Bērni, atbilstoši savam vecumam, pirmsskolā tiek iesaistīti sava snieguma izvērtēšanā, kas veicina izpratni par viņu stiprajām pusēm un attīstības iespējām. Bērniem kļūst saprotamāks, ko un kā darīt, lai uzlabotu savu sniegumu. Ogres PII “Zelta sietiņš” pie bērna pašvērtēšanas strādā jau vairākus gadus. Šajā mācību gadā skolotāji sava darbā akcentē to, ka bērni savam pašvērtējumam mācās izmantot STAP formu. Ja skolotājs izskaidro, ko nozīmē katrs burtiņš, tad bērns pašvērtēšanu ar STAP var sākt jau no trīs gadu vecuma. Šobrīd šo metodi mūsu iestādē izmanto trīs un sešus gadus vecu bērnu grupās.
Svarīgi, lai bērns jau nodarbības sākumā būtu iepazīstināts ar uzdevumu, kuru viņam vajadzēs novērtēt, piemēram, izkrāso 4 riepas automašīnai. Pašvērtējumu bērni veic uzreiz pēc uzdevuma izpildīšanas, skolotāja seko līdzi bērna pašvērtējumam un pamatojumam, kuru izmanto, novērtējot sevi. Tomēr ir bērni, kuri savu padarīto darbu novērtēs augstāk vai arī zemāk, nekā tas ir realitātē. Tad skolotājs ir tas, kurš ar jautājumu palīdzību palīdz bērnam saprast, kas vēl būtu uzlabojams, palīdzot bērnam saskatīt tās lietas, kuras viņam ir izdevušās.
STAP pašvērtējuma vizuālais noformējums ir noformēts citādāk, bet pārsvarā tas ir saistīts ar grupas nosaukumu un atbilstošo atribūtiku. Noformējums ir pedagogu izdoma un radošums, galvenais, ka bērniem ir skaidri noteikumi un katra burta nozīme.
Trīs gadus veco bērnu skolotāja Jolanta norāda, ka, sākot darbu pie bērnu pašvērtējuma, likās, ka tas gandrīz ir neiespējami, viņi taču ir maziņi, bet, regulāri to darot, bērni iemācās sevi novērtēt. Šis darbs paņem lielu daļu no mācību procesa, bet bērni ar laiku jau paši norāda uz to, ka vēl nav paguvuši sevi novērtēt. No skolotājas tas prasa lielu disciplīnu, jo ir arī reizes, kad šī darbība piemirstas. Tāpēc vairākas reizes uzdevuma veikšanas laikā ir svarīgi atgādināt par uzdevuma nosacījumiem, kuri skolotājam ir jānoformulē tā, lai būtu bērnam saprotami.
STAP apraksts:
S – sapratu, kas man jādara, bet man neizdevās to veikt;
T – es varēju izdarīt, bet kļūdījos;
A – es visu izdarīju pats un man nepalīdzēja;
P – sapratu pats, izdarīju un palīdzēju draugam.
Rakstu sagatavoja Ogres PII “Zelta sietiņš” vadītājas vietniece izglītības jomā E. Limbēna



Foto. E. Limbēna STAP pašvērtējuma vizuālais noformējums ir noformēts citādāk, bet pārsvarā tas ir saistīts ar grupas nosaukumu.