Ogres novada izglītības iestāžu pieredzes sociāli emocionālās mācīšanās (SEM) veicināšanai skolā

Par Ogres novada sociālo pedagogu pieredzi ar SEM prasmju attīstīšanu un dalību SEM mācīšanās grupā stāsta  ONIP Izaugsmes atbalsta jomas vadītāja Inguna Kaniņa.

Labi attīstītas skolēnu sociāli emocionālās prasmes veicina viņu iesaisti mācību procesā, samazina uzvedības grūtības un veicina pozitīvāku skolas klimatu (VISC, 2020). Ar šīm prasmēm nepiedzimst, tās ir mērķttiecīgi jāattīsta gan ģimenē, gan skolā, tāpēc kopā ar vairākiem Ogres novada sociālajiem pedagogiem izveidojām mācīšanās grupu, kurā šogad daudz intensīvāk domājām, pētījām un izmēģinājām dažādas SEM veicināšanas stratēģijas  skolā, kā arī  analizējām, kuras no jau esošajām sociālpedagoģiskās darbības praksēm  ir cieši saistītas ar SEM un kā tās pilnveidot. Vienlaikus mācīšanās grupā  padziļināti analizējām dažādus teorētiskos materiālus par SEM un vienojāmies par uzdevumiem, ko veiksim bērnu sociāli emocionālo prasmju veicināšanai.

Lūk, kas no tā sanāca!

Madlienas vidusskolas sociālā pedagoģe Maruta Viduce-Ševele SEM veicināšanai savā skolā izveidoja skolēnu grupu, kurā izmēģināja dažādas stratēģijas un uzdevumus sociālemocionālo prasmju attīstīšanai konkrētajā skolas vidē, lai vēlāk to piedāvātu klašu audzinātājiem un mācību priekšmetu skolotājiem. Sevišķu uzmanību, strādājot ar skolēnu grupu, Maruta Viduce-Ševele veltīja bērnu pašu un citu cilvēku emociju atpazīšanai, izmantojot gan rīkus no VISC rokasgrāmatas “Metodiskie paņēmieni skolēnu sociāli emocionālo prasmju novērtēšanai skolā”, gan mācīšanās grupā pārrunātās idejas, piemēram, izspēlēt ar bērniem bieži sastopamas situācijas skolā un pārrunāt katra bērna sajūtas šādās situācijās. Secinājums pēc šādām nodarbībām bērni labi atpazīst tādas emocijas kā dusmas, prieks un bailes, taču pārējo emociju atpazīšana sagādā grūtības. Tāpēc Madlienas vidusskolas sociālais pedagogs turpinās darbu tieši pie emociju atpazīšanas un vadīšanas. 

Darbojoties sociālo pedagogu SEM mācīšanās grupā, Madlienas vidusskolas sociālā pedagoģe  secināja, ka skolēnu sociālemocionālās prasmes viņas skolā tiek attīstas arī karjeras izglītības nodarbībās aktualizējot sevis, savu interešu un spēju izprašanu.

Ikšķiles vidusskolas sociālā pedagoģe sākumskolas posmā Lana Vasiļonoka SEM mācīšanās grupā  dalījās pieredzē par to, kā jau pirms pievienošanās SEM mācīšanās grupai savā skolā organizēja nodarbībās konkrētiem vecumposmiem, ko kopā ar psihologu vadīja un vada savā skolā: 

  1. Pirmajās klasēs notiek darbs ar emocijām, to regulēšanas iespējām (nomierināšanās tehnikas), klases saliedēšanas nodarbības (att. 1); 

1. attēls. Nodarbība par emocijām Ikšķiles vidusskolā
Foto: Lana Vasiļonoka

2. Otrajās klasēs vairāk strādā ar bērnu dusmu kontroles prasmēm konfliktrisināšanas prasmju pilnveidei, emocionālās vardarbības novēršanai;
3. Trešājās klasēs pilnveido konfliktrisināšanas prasmes un akcentē klases atbildību ņirgāšanās mazināšanā;
4. Ceturtajās klasēs turpina pilnveidot konfliktrisināšanas prasmes, katra klasesbiedra atbildību vardabības mazināšanā.
Tādējādi Ikšķiles atbalsta speciālisti trenē un stiprina tādu SEM prasmi, kā vadīt savas emocijas un spēt sadarboties ar citiem – spēju pašam tikt galā ar dažādām situācijām, liekot uzsvaru uz to, ka pāridarījumu pārtraukšana ir visu atbildība un tā jāpārtrauc nekavējoties.
Ikšķiles vidusskolas atbalsta speciālisti izstrādājuši veidu, kā sekot līdzi paveiktajam, kopīgojot tabulu, kurā ieraksta notikušās nodarbības konkrētās klasēs (att. 2).

2. attēls. Kopīgots dokuments novadītajām nodarbībām
Foto: Lana Vasiļonoka

Lēdmanes pamatskolas sociālā pedagoģe Santa Lāce-Lepere SEM prasmju veicināšanai izmanto nodarbību komplektu pozitīvas vides veicināšanai skolā, vardarbības vienaudžu vidū mazināšanai un skolēnu sociāli emocionālo prasmju attīstīšanai. Liela daļa šo nodarbību notiek pretvardarbības programmas “Kiva” ietvaros.
Sociālā pedagoģe kopā ar bērniem izveidojusi emociju un sajūtu “Jengu” (att. 3) – uz spēles klucīšiem sarakstītas emocijas un spēles laikā, izvelkot konkrēto emociju, tā tiek pārrunāta.

3.attēls. Emociju un sajūtu “Jenga”
Foto: Santa Lāce-Lepere

Nodarbības par emociju atpazīšanu notiek arī pirmsskolas grupiņās, kur sociālais pedagogs dodas pie bērniem, lai veidotu saikni ar viņiem un mācītu runāt emociju valodā.

4.attēls. Emociju materiāls pirmsskolas grupai.
Foto: Santa Lāce-Lepere

SEM mācīšanās grupā Lēdmanes pamatskolas sociālā pedagoģe dalījās ar savu pieredzi ar sociāli emocionālo mācīšanos saistītas nometnes “Sajūtu piedzīvojums” organizēšanā. Idejas autore ir pati Santa Lāce-Lepere kopā ar vecāku padomes vadītāju, pirmsskolas skolotāju Lauru Dreisku. Domājot par to, kādas prasmes bērniem būtu jāattīsta arī neformālās aktivitātēs bērnu izaugsmei, komanda kopīgi nonāca pie secinājuma, ka sociālemocionālās prasmes ir visa pamats – ja bērns izprot savas emocijas, viņš spēj saskatīt labo visā, kas notiek apkārt. Nometnes mērķis – sniegt iespēju bērniem piedalīties izzinošā, uz sevis izpēti vērstā nometnē, kas attīstīja dažādas sociāli emocionālās prasmes: apzinātību (izprotot savas stiprās un vājās puses, kā arī to ietekmi uz apkārtējiem), empātiju (izprotot savas un citu emocijas un atbilstoši rīkojoties), mērķtiecību (spējot formulēt vēlmes un pieņemt atbildīgus lēmumus), pašregulāciju (kontrolējot emocijas un virzot tās pozitīvā rīcībā) un komunikāciju (veidojot pozitīvu saziņu un prasmi izteikt savu viedokli cieņpilni).
Finansējums nometnei iegūts projektu konkursā “Par finanšu līdzekļu piešķiršanu Ogres novada pašvaldības iestādēm neformālās izglītības pasākumu un bērnu un jauniešu nometņu organizēšanai”.
Projektu rakstīja sociālā pedagoģe un pirmsskolas skolotāja kopā un arī sadarbības partnerus (skolu, kulttūras namu un pagasta pārvaldi) uzrunāja kopā.
Ar Lēdmanes pamatskolas vadības atbalstu, skolotāja Laura Dreiska ieguvusi nometņu vadītāja apliecību, tāpēc Lēdmanes komanda šogad atkal var plānot nometni.
Arī Lielvārdes pamatskolas sociālā pedagoģe Inguna Kaniņa iesaistījās SEM mācīšanās grupā un šajā mācību gadā SEM prasmju attīstīšanā izmēģināja VISAS SKOLAS PIEEJU. Par Lielvārdes pamatskolas pieredzi atsevišķā rakstā lasīt šeit: Visas skolas pieeja SEM prasmju veicināšanā Lielvārdes pamatskolā

SEM pieredzes skolās ir ļoti dažādas un esmu pārliecināta, ka katrā novada skolā tiek veicinātas un attīstītas bērnu sociāli emocionālās prasmes. Svarīgi to padarīt redzamu, tāpēc aicinu katru skolotāju pārdomāt, kā savā skolā un savās mācību stundās mērķtiecīgāk un apzinātāk veicināt sociāli emocionālo mācīšanos jeb SEM!

Iepriekšējais Izskanējis vokālās mūzikas konkurss “Balsis 2025”

EGovt Template - Mad UX © 2022. All Rights Reserved