Šā gada 12. februārī 13 Ogres novada skolu sākumskolas posma direktora vietniekiem un sākumskolas skolotājiem bija vienreizēja iespēja pieredzēt citu izglītību – citu domāšanu, citu kārtību, citas attiecības…

Foto: Rīgas Starptautiskā skola. Vizītes dalībnieki.
Rīgas Starptautiskajā skolā (ISR) visas dienas garumā – katram dalībniekam bija iespēja vērot trīs mācību stundu blokus (2x pa 40 minūtēm) no 1. līdz 5.klasei un uzdot jautājumus skolas vadības komandai. Dienas noslēgumā piedalījāmies iknedēļas skolotāju sapulcē, kurā ikdienā notiek kopīga mācīšanās vai citas vienota redzējuma un pieejas īstenošanai būtiskas norises. Šajā reizē skolotāji mazākās grupās dalījās, kā viņiem veicies ar dažādu paņēmienu izmantošanu, lai labāk veidotu bērnu konceptuālo izpratni par mācību saturu, piemēram, izmantojot grafiskos informācijas organizatorus, lai palīdzētu jēdzienu apguvē.
ISR ir privāta skola, kas īsteno Starptautiskā bakalaureāta programmas un kurā mācās bērni visos vecumposmos no pirmsskolas līdz vidējās izglītības pakāpei. Tajā mācās 47 tautību bērni un jaunieši, lielākajai daļai skolēnu angļu valoda nav viņu dzimtā valoda. Mācības skolā notiek angļu valodā. Lai gan skolēni mācās pēc starptautiskas mācību programmas, to papildina Latvijas kultūras un vēstures apguve un latviešu valodas stundas.
Dzīve skolā organizēta vairākās ēkās. Ogres pārstāvji viesojās ISR sākumskolā, ēkā, kurā mācās pirmsskolēni (no 2 līdz 5 gadu vecumam) un sākumskolēni no 1. līdz 5. klasei. Bērni ISR skolas gaitas uzsāk sešu gadu vecumā. Skolā ir viens klašu komplekts katrā vecumposmā. Katrā klasē mācās aptuveni 24 skolēni. Vairāk informācijas par ISR sākumskolu šeit: https://isriga.lv/learning/primary/welcome/
Lai arī pirmajā brīdī var šķist, ko gan varam mācīties no tik atšķirīgas skolas un sistēmas, tomēr vizītes dalībnieku iespaidi liecina par bagātīgu, arī ikdienas skolā izmantojamu ideju un paņēmienu klāstu.
Darba organizācija
Skolas diena sākas skolas pagalmā. Katru rītu no pulkstens 8.00 līdz 8.30 skolotāji sagaida bērnus laukumā pie skolas, lai rīta sveicienu un atbildes uz īsajiem jautājumiem saņemtu ne tikai bērni, bet arī vecāki.
Kad visi bērni sanākuši, viņi sastājas pa klasēm un skolotāja pavadībā dodas iekšā skolā.
Savstarpējās attiecības balstītas uz to, ka katrs šodien var labāk nekā vakar.
Skolotāja galds un tāfele nav svarīgākā vieta klasē, jo viņš virza mācīšanos, atrodoties līdzās skolēniem un sniedzot individuālu atbalstu.
Cieņpilnas savstarpējās attiecības veido mierīgu, ritmisku, strukturētu, uzticībā balstītu ikdienu.

Foto: Rīgas Starptautiskā skola.
Mācās visa skola – gan skolēni, gan skolotāji, jo vienkārši nav izvēles nepiedalīties.
Skolēniem nav telefonu! Tā nav aktualitāte! Tie ir somā un netraucē pavadīt dienu skolā bez spēlītēm vai sērfošanas internetā.
Pēc pusdienām, dežurējošā skolotāja uzraudzīti, visi bērni atpūšas skolas pagalmā – svaigā gaisā, spēlējot kustību spēles, rotaļājoties vai tikai pastaigājoties, uzkrāj enerģiju otram mācību cēlienam.
Mācību pieeja
Mācības skolā notiek integrēti dažādu tematu ietvaros, kas parasti ilgst aptuveni sešas nedēļas. Tos no 1. līdz 5. klasei māca klases skolotājs, īpaši neizdalot atsevišķus mācību priekšmetus un katru dienu nesekojot striktam stundu sarakstam.
Klases sienas padarīja mācīšanos redzamu.

Foto: Rīgas Starptautiskā skola. Klases sienas padara mācīšanos redzamu.
Bija kontrolsaraksti, galvenās idejas, jēdzienu skaidrojumi. Skolotāji cenšas vairākos veidos panākt bērnos izpratni par galvenajām temata idejām/jēdzieniem. Uzsvars – uz galvenajām mācībām, nevis daudzām nesaistītām, sadrumstalotām detaļām.
Skolotājs stundu vada pie atvērtām durvīm, un nevienu netraucē kolēģu/bērnu ienākšana vai iziešana, jo katrs ir aizņemts ar mācīšanu un mācīšanos;
Bērniem ne katrs darbs ir jāizstrādā lielā rūpībā, jo būtiska ir ideja, saturs un radošais redzējums.
Mācību saturu var veiksmīgi apgūt arī bez interaktīvās tāfeles;
Dienas sākumā ar skolēniem tiek izrunāts un vizuāli uz tāfeles salikts dienas plānojums.

Foto: Anda Bariņa
Tāpat kā Latvijas skolās, specializētos mācību priekšmetus māca speciālisti, piemēram, svešvalodas, mākslu, mūziku, sportu.
Diena ir organizēta divu/trīs mācību stundu blokos, pa vidu ir pārtraukumi un pusdienu starpbrīdis.
Vecāku iesaiste un saziņa
Augustā pirms jaunā mācību gada notiek pirmsmācību diena vecākiem, kurā viņi iepazīstas ar skolotāju, skolu, ar to, kas sagaida bērnu.
Katru nedēļu klases skolotājs vecākiem nosūta ziņojumu par to, kā klasei gājis iepriekšējā nedēļā un kas gaidāms nākamajā.
Katru pirmdienu skolas direktore visiem vecākiem nosūta savu iknedēļas vēstuli (Principal’s Memo) par skolas aktualitātēm (visvairāk pieminot dalību un uzvaras dažādās sacensībās un citus notikumos, ar kuriem skola lepojas).
Divas reizes gadā notiek individuālas tikšanās ar vecākiem tieši par viņu bērnu. Pirmā šāda tikšanās ir oktobrī, skolotājam ar katra bērna vecākiem pārrunājot, kā bērnam iet skolā. Otro tikšanos pavasarī vada bērni, rādot un stāstot vecākiem, ko viņi iemācījušies.
Vismaz divas reizes gadā katrā klasē, atkarībā no mācību satura, uz bērnu prezentācijām kāda temata noslēgumā tiek aicināti arī vecāki.
Skolā mērķtiecīgi ir atvēlēts laiks, lai skolotāji būtu klātesoši un pieejami saziņai ar vecākiem.
Vecākiem papildus notiek sanāksmes, skaidrojoši pasākumi kritiski svarīgajos pārejas brīžos, kad skolēni no pirmsskolas uzsāk mācības 1. klasē vai pāriet uz 7. klasi u.tml.
Paldies ISR vadībai, skolotājiem un īpaši mūsu vizītes organizatorei Gintai Kārkliņai, ISR sākumskolas mācību satura koordinatorei un metodiķei par skolas atvērtību un vēlmi dalīties.
Redzētais iedvesmoja, rosināja jaunas idejas ikdienai savā skolā!
ISR vizītes iespaidus apkopoja Vita Kravale un Zane Oliņa